Да караш електрически камион е странно и невероятно - и зловещо безшумно.
Също като останалите електрически превозни средства, камионът има регенеративна спирачна система, чиято цел е да се използва кинетичната енергия на машината при забавянето и тя да се конвертира в електричество.
Камионът е производство на Wrightspeed - новостартирала компания от Силициевата долина, основана от Иън Райт. Новозеландецът е работил за Tesla Motors в първите дни на компанията, след което напуска, за да създаде своя собствена фирма за електрически коли.
Вместо да произвежда спортни автомобили и луксозни седани обаче, Райт решава да се заеме с големи машини като камионите за доставки и други превозни средства, транспортиращи стоки или хора.
Райт вярва, че може да спести огромни суми на фирми като UPS и FedEx, като намали разходите им за гориво. Но вместо да им продава нови превозни средства, Wrightspeed им предлага комплекти, с които могат да заменят старите двигатели с вътрешно горене с нови електрически двигатели и батерии. Благодарение на тях разходът на гориво се съкращава, като вместо да изминават по 8-10 мили с един галон гориво, те могат да изкарат по 25-35 мили със същото количество.
Освен електрически двигатели и батерии, комплектите, които продава Wrightspeed, включват и турбина, която може да бъде захранвана с природен газ и дизелово гориво. Тя се включва, след като с батериите са изминати около 30 мили и започва да ги зарежда. Чрез специален софтуер турбината се поддържа на идеална скорост, за да може батериите да са в оптимално състояние.
Всичко това изисква доста усилия. За да използват новата технология, куриерските фирми трябва да повдигнат всеки един от камионите си, за да се махне двигателя, трансмисията, задния мост и части от горивната система, преди да се инсталира нов заден мост с електрически двигатели с мощност 250 коня на всяко колело, както и нови скоростни кутии. За да работят моторите са нужни и няколко инвертори, плюс батерии, които се поставят на мястото на трансмисията. В дупката, където е бил двигателят, се слага газовата турбина, след което се маха старото табло и се сменя с LCD екран.
Целият процес отнема около два дни. Макар и всички тези усилия да звучат като лудост, Райт отбелязва, че куриерските фирми използват камионите си по 10-20 години, а през този период им се налага да сменят двигателите два или три пъти. Един нов двигател и трансмисия за този вид превозни средства струва около 35 000 долара. Така че при възможните икономии от гориво инсталирането на новата система изглежда доста добър вариант.
Само в САЩ има около 2,2 млн. превозни средства, които пасват на идеалния клас тегло (5000-12 000 кг) на Wrightspeed. Разходите за гориво са сред основните пера на куриерските компании, които са сред първите фирми, прилагащи всяка технология, която би могла да им спести огромните харчове.
Освен икономиите, до които ще доведе, според Райт фирмите ще приемат радушно технологията отчасти и поради по-добрата возия и по-лесното и приятно шофиране, които тя предлага.