Великобритания, Германия, Франция и Италия са най-скъпите места за купуване на таблетния компютър на Apple - iPad, като цените там са с около една четвърт по-високи отколкото в САЩ, показва проучване, цитирано от Ройтерс.
Въпросът е дали от Apple са сложили твърде висока цена на продукта си за европейския пазар, или британският паунд и еврото трябва да се обезценят още, за да се изравнят цените в глобален мащаб, посочва Крейг Джеймс, главен икономист на австралийската компания CommSec, провела проучването.
Индексът на CommSec е модерен вариант на дълго просъществувалия индекс BigMac*, съставен от списание Economist, Той сравнява цените на таблетния компютър в 10 страни - Германия, Франция, Италия, Швейцария, Испания, Великобритания, Япония, Австралия, Канада и САЩ.
Цените за най-евтината версия на iPad варират от 499 долара в САЩ до еквивалента на 620 долара във Великобритания, 520 долара в Канада, 536 долара в Япония и 533 долара в Австралия.
В горния ценови диапазон iPad може да се купи за 829 долара в САЩ спрямо 1010 долара във Великобритания и 980 долара в Германия, Франция и Италия.
Тъй като iPad е еднакъв в цял свят, на теория разликата в цената трябва да идва само от местните данъци и таксите за транспорт, посочват от CommSec. Тревогите около дълговете на някои страни в Европа обаче разтърсиха еврото и паунда през последните месеци, подчертават от компанията.
*Индексът BigMac е въведен през 1986 г. и сравнява цените на бъргърите в страните, в които има вериги MсDonald's. Индексът е груб ориентировъчен знак за оценка на валутите и според създаделите му неговата цел е да се демонстрира по-лесен и достъпен начин теорията за паритета на покупателната способност на различните валути. Това става не чрез кошница от стоки, а чрез сравняването на една-единствена стока, чиито характеристики би следвало да бъдат еднакви в различните държави.