Круизите се завръщат. Миналата седмица ентусиазирани пътешественици се качиха на първия круиз в Обединеното кралство след Covid, а Конгресът на САЩ прие закон, който ще позволи пътуванията в Аляска да се възобновят в края на юли.
Трите големи борсови круизни компании - Carnival, Royal Caribbean и Norwegian, отчитат силни ранни резервации за 2022 г. въпреки ограничената реклама, а проучванията показват, че три четвърти от редовните им клиенти планират да пътуват отново в следващите няколко години, пише FT.
Новината идва като облекчение, след като отчаяни пътници, поставени под карантина на борда на „Диамантената принцеса“, се превърнаха в ранен символ на пандемията, а трите компании бяха принудени да освободят екипажите и да натрупат доста голям дълг, за да останат платежоспособни.
Секторът е една от големите истории за успех на туризма, особено в САЩ. До спирането на миналата година броят на пътниците се увеличава с повече от 5% годишно в продължение на три десетилетия до рекордните 29,7 млн. души. Половината от тях са северноамериканци през 2019 г. Четири компании (включително частната MSC) контролират над 80% от кейовете и отчитат маржове от порядъка на 25 до 30 процента.
Индустрията и преди се е възстановявала от рецесии и проблеми, например потъването на Коста Конкордия през 2012 г., при което загинаха 32 души. Възстановяването този път обаче ще е много трудно. След почти една година почти пълно спиране компаниите ще се нуждаят от месеци, за да преквалифицират и ваксинират екипажите и да активират отново корабите. Новите здравни насоки ще ограничат капацитета и дестинациите, поне временно. Ограниченията пред международните пътувания ще затруднят ключовите северноамерикански клиенти да предприемат круизи, които започват в други страни.
Първото пътуване през миналата седмица на MSC Virtuosa от Саутхемптън пристигна само в едно друго британско пристанище и беше ограничено от правителствените правила на Обединеното кралство. На борда можеше да се качат до 1 000 души, а капацитетът на кораба е за 6 хил.
Въпреки че ЕС планира да посреща ваксинирани пътници, страни като Канада и Сейшелските острови забраниха круизни кораби поне до следващата година.
Тези ограничения ще ударят печалбите на индустрията, която по принцип е с високи фиксирани разходи, и ще затруднят привличането на нови клиенти. Исторически погледнато всеки трети пътник се качва на круиз за първи път, а круизните линии са поръчали над 100 нови кораба, които ще бъдат пуснати в експлоатация през следващите пет години.
Демографските промени също създават пречки. Въпреки усилията за привличане на повече млади хора с по-авантюристични дейности, 51 процента от пътниците през 2019 г. са на възраст поне 50 години. Делът на по-възрастните туристи на круизите се увеличава в сравнение с 2015 г.
По-младите потенциални клиенти са два пъти по-склонни да се притесняват за въздействието върху околната среда на своите покупки, установява проучване на McKinsey. Това е проблем за индустрия, която разчита на гориво с високо съдържание на сяра и която многократно е глобявана за замърсяване. Въпреки че много кораби разполагат с инсталации за почистване на отработените газове, повечето изхвърлят кисели отпадъчни води, пълни с въглеводороди, което е особено проблематично в популярните пристанища.
Круизните линии казват, че се опитват да се подобрят. Carnival наскоро пусна ва кораба, които използват втечнен природен газ. Norwegian повишава горивната ефективност, а 14 пристанища по света вече предлагат включена мощност, което позволява на скачени кораби да изключват двигателите си.
Миналата година компаниите бракуваха 22 кораба, което е приблизително 6% от капацитета им, включително някои от най-старите и замърсяващи плавателни средства.
Пандемичната пауза създаде рядка възможност за промяна на икономиката на сектора. В момента повечето пътници разчитат на туристическите агенти, за да им помогнат да изберат маршрут, кораб и каюти. Morgan Stanley изчислява, че комисионите консумират 15% от приходите.
Докато редовните пътници са склонни да резервират доста напред, круизните линии предлагат продажби с отстъпки за резервации в последния момент, за да запълнят корабите. Колкото по-късно е резервацията, толкова по-малка е възможността да се приспособи пътуването на пътника и да се продават екстри на борда, като пакети с напитки и екскурзии на брега. Така много пътници се оказват на неподходящ круиз и нямат добри спомени от пътуването си.
С намаления заради пандемията капацитет и задържаното търсене в краткосрочен план круизните линии няма да се налага да отстъпват толкова много и могат да обновят своите сайтове, да прескачат посредниците, да таксуват повече и да подобряват изживяването на пътниците едновременно. Ако това се случи, круизът не просто ще се върне, а ще стане по-добър от всякога.