Двете туристически индустрии
Американците, които чакат паспортите им отново да станат актуални, могат да се утешат, че според Чески ситуацията е същата и при европейците. Въпреки че вътрешнорегионалните пътувания имаха зелена светлина в цялото Шенгенско пространство, транграничните пътувания все още съставляват само 15% от резервациите на Airbnb.
В крайна сметка става дума за две туристически индустрии. Те не са дефинирани толкова от ограниченията по границите, колкото от потенциала за вътрешен туризъм. Да вземем Великобритания, Франция и Съединените щати. „Те са толкова необятни, но също така са популярни дестинации“, обяснява той. „Макар че загубиха трансграничния си трафик, те се радват на бум на вътрешния туризъм“.
Като различен пример Чески посочва части от Югоизточна Азия и Карибите. По думите му тези дестинации „разчитат хората да долетят дотам. Няма огромно търсене от хората, които живеят в Бахамите и биха искали да отседнат на курорт в Бахамите“.
Германия е друг пример. „Те имат много силна икономика, но германците обикновено напускат страната, когато искат да пътуват, така че не се справят толкова добре, колкото Франция, където има много повече дестинации, в които местните си правят резервации. Поне това ни казват данните“, допълва Чески.
Той твърди, че същите контрасти се наблюдават и другаде. Хаваите са силно засегнати от кризата, но достъпният Чарлстън, САЩ, определено печели.
Всичко това предполага, че зависимите от туризма дестинации, до които се лети, ще трябва да диверсифицират икономиките си в краткосрочен план, за да преодолеят продължителния спад на посещенията, докато пренебрегваните места в близост до големите градове ще продължат да имат по-голям успех. Но в дългосрочен план всички ще спечелят, смята Чески. Разпръсването на пътуващите в повече дестинации, вместо концентрирането им на няколко курорта и дестинации, „е по-устойчиво, отколкото хората си мислят“, въпреки нашите колективни склонности преди Covid-19.
Бъдещето на градовете
„Преди повечето хора пътуваха само до шепа градове, знаете, големите, култови международни столици“, посочва Чески, визирайки туристически центрове като Амстердам, Ню Йорк и Венеция.
Феноменът на свръхтуризма според Чески най-накрая е достигнал повратната си точка. Не само че тези обичайно претъпкани дестинации са недостъпни за чужденците, но и не отговарят на онова, което хората жадуват в момента: природа и простор, без да е нужно да мислят за социална дистанция.
„Духът излезе от бутилката“, коментира Чески. „Сега хората откриват малките градчета, малките общности. Откриват националните паркове, влюбват се в живота навън и осъзнават, че трябва да ходят на всякакви места. Това е необратима тенденция“.
Ако преди 20 града отговаряха за по-голямата част от бизнеса на Airbnb, никой от тях сега не отговаря за повече от 2% от резервациите на компанията. Вместо това пътуващите се насочват към хиляди по-малки и селски дестинации. Това представлява възможност за Airbnb, която предлага множество красиви места за отсядане в такива дестинации, особено в градчетата, в които обичайно няма големи хотели.
В бъдеще Чески очаква проблеми в един конкретен сектор – бизнес пътуванията. Това обаче не носи толкова големи щети на Airbnb.