IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Съоръжението, което промени корабоплаването: 105 г. Панамски канал

Каналът с дължина 82 км е строен в продължение на 42 г., а по време на изграждането му са загинали най-малко 20 000 души

11:50 | 15.08.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

На 15 август 1914 г. през Панамския канал минава първият плавателен съд - американският параход "Анкон", припомня ТАСС.

Строителството на водния път започва през 1904 г., а прокарването му продължава 10 години. В изграждането му участват 70 000 души, общата стойност на проекта е 660 милиона долара. Официалната церемония по откриването на канала е на 12 юни 1920 г.

Каналът е строен в продължение на 42 години. По време на изграждането му са загинали най-малко 20 000 души, главно от малария и жълта треска.

Благодарение на канала пътят от Ню Йорк на атлантическото крайбрежие до Сан Франциско на тихоокеанското крайбрежие на САЩ е съкратен с 13 000 километра. САЩ получават възможност по-бързо да прехвърлят военноморските си сили от единия океан в другия. Скъсява се и пътят до пристанищата на Латинска Америка и Европа.

През 1939 г. САЩ започват разширяване на канала, за да минават военни кораби ново поколение, но работата е спряна заради Втората световна война. След войната сред панамците се засилва недоволството от това, че експлоатацията на канала се извършва от САЩ. Те започват стачки и протести с настояване каналът да мине под панамска юрисдикция.

През 1977 г. панамският лидер Омар Торихос и американският президент Джими Картър подписват Договор за Панамския канал и Договор за постоянен неутралитет и управление на канала, според които от 31 декември 1999 г. каналът преминава под юрисдикцията на Панама.

В началото на 21 век стана необходимо да се модернизират всички системи на канала, тъй като пропускателната му способност достигна максималното си равнище. Освен това той е разчетен за съдове с определени размери тип Панамакс (Panamax). Други плавателни съдове, които са с по-големи размери от западния стандарт, не можеха да минават през съоръжението.

През април 2006 г. правителството решава да модернизира канала и на референдум през октомври 76,3 процента от панамците одобряват плана.

Първоначално строителството е оценено на 5,3 млрд. долара, като разходите поема южноамериканската страна. През 2008 г. правителството взима и кредит от 2,3 млрд. долара. Средствата са предоставени от редица международни финансови институции, които не получават право на участие в управлението на канала.

Работата по модернизацията започва на 13 септември 2007 г., а церемонията по откриването е на 26 юни 2016 г. Правото на първо преминаване през разширения канал получава китайският плавателен съд Cosco Shipping Panama.

Каналът е с дължина 82 километра (около 65 от тях са прокарани през сушата). За разлика от Суецкия канал, който по цялата си дължина е на морското равнище, плавателните съдове, които преминават през Панамския канал, се вдигат и спускат с помощта на шлюзове на входа и изхода и минават по фарватер с прясна вода, разположен на височина 25,9 метра над морското равнище.

За преминаването през канала се заплаща такса в зависимост от тонажа и размера на плавателния съд. Според отчета на Администрацията на Панамския канал за финансовата 2018 г. (от 1 октомври 2017 до 30 септември 2018 г.) през канала са превозени 442,1 млн.т товари спрямо 403,8 млн.т предходната година. Приходите от експлоатацията му възлизат на 3,2 млрд. долара.

На канала работят близо 10 000 души, като над 7 000 са на постоянен трудов договор. 

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:38 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още