Магазините Wieland Giebel в близост до Бранденбургската врата в Берлин, които продават парчета от Берлинската стена за по-малко от 10 долара, миниатюрни трабанти и 3000 книги за столицата на Германия, се борят с лошите си резултати цели четири години. Докато не настъпва туристическият бум, пише Bloomberg.
“Интересът към бурната история на Берлин е огромен“, твърди Гибел, 64-годишният собственик на магазините, чиито продажби са се увеличили с 20 на сто от 2011 г. досега.
„Ако попитам моите клиенти защо посещават Берлин, те ще ми кажат: Защото всички искат да дойдат тук“, коментира той.
Берлин, който надмина Рим и стана третият най-посещаван град в Европа след Лондон и Париж, е най-бързо развиващият се град сред десетте топ дестинации на континента. Икономиката на града отбелязва по-голям растеж от всички германски провинции през 2013 г., а нощувките на туристите се увеличават с 8,2% през същия период, достигайки общо 27 млн. долара.
Този бум променя лицето на града, който някога е определян като „беден, но секси“ със своя оживен нощен живот, ниски разходи за живот и висока безработица. Въпреки че притокът на туристи е добър според Гибел и другите търговци, други го виждат като нашествие на вилнеещи посетители в някога тихите квартали на града.
Адам Телмайстър, швейцарски художник, който живее в Берлин от 1989 г., твърди, че качеството на града страда от това, че столицата се фокусира само върху увеличаващия се туризъм.
Посетителите се сблъскват с борбата на Берлин да се справи с всичко това, още когато кацат на летище Tegel. То е проектирано така, че през него дневно да могат да преминават 55 000 пътници, които след това се придвижват до другите части на града с автобус. Новото летище, което се строи от 2006 г. насам и трябваше да отвори врати през 2011 г., все още изостава от плановете. Все още няма ясна дата за откриването му.
То обаче е от решаващо значение за икономиката на Берлин в момент, когато продажбите в туризма нарастват повече от 2 пъти от 2000 г. до 2013 г., достигайки 11,5 млрд. евро. Трудовият пазар в града се разширява най-много от всички градове в Германия през първото тримесечие на годината, тъй като хотели, ресторанти и други сектори, предлагащи услуги, откриват нови работни места. Равнището на безработицата в Берлин през август е 11,1%.
В града има почти толкова хотели, колкото в Ню Йорк. През следващите години броят на леглата в Берлин ще се увеличи от 20 000 до около 150 000, твърди министърът на икономиката на Германия Корнелия Изер. Бумът е съпътстван от концерти, които се разпродават за минути, претъпкано метро и огромни опашки пред денс клуба Berghain, който прилича на катедрала.
Някои магазини вече продават стикери „Берлин не ви обича“, изобразяващи задраскано сърце, които местните купуват и лепят по електрически стълбове и стени. От тази есен градът инвестира 300 000 евро за намирането на решения на проблемите, които изникват заради големия поток от туристи. Става дума за по-често почистване от страна на боклукчийските камиони, повече нощни автобуси на местата, осеяни с барове и клубове.
Берлин се стреми да привлича повече посетители, защото се нуждае от тях. Туризмът носи 10,6% от БВП на града през 2013 г. по изчисления на Bloomberg. За сравнение туризмът носи 5,1% от БВП на Лондон. Повечето берлинчани разбират тази зависимост, а 88% посочват в проучване, че приветстват туристите и икономическите ползи, които те носят на града.