Супербогатите започнаха да се завръщат в открито море – продажбите на луксозни яхти достигнаха най-високо ниво от финансовата криза насам заради увеличаващото се търсене на американските и руските магнати, пише FT.
Пазарният сегмент на суперяхтите с дължина от над 24 м се представяше по-слабо в сравнение с другите луксозни стоки през последните кризисни години. Търсенето обаче се засили през последните 18 месеца, след като продавачите започнаха да стават все по-големи реалисти по отношение на цените.
Най-дългата яхта, пусната на вода наскоро, е 140-метровата Victory на италианската корабостроителница Fincantieri. Тя е и деветата в класацията на мегаяхтите на всички времена. Лодката разполага със 7 палуби и 8 басейна, както и вътрешен гараж. Отделно има и по-малка лодка, с която пасажерите се превозват до брега.
“Купувачите са по-разумни сега. Като цяло те спазват принципа, че по-малкото е повече. Хората купуват само най-качествените лодки, а не най-големите”, коментира Крис Сесил-Райт, брокер на яхти от 20 години.
Типичната суперяхта обаче все още надвишава ценовата граница от 150 млн. долара и може да се похвали с няколко басейна, спортни зали и хидравлична платформа.
През първата половина на тази година са били продадени 221 суперяхти, което представлява ръст от около 30 на сто на годишна база и с 60% спрямо същия период на 2009 г., посочва изданието.
Данните за новите яхти, които са в процес на изграждане, също са доста по-оптимистични. Броят им е над 360, като се очаква да достигне 441. Числото обаче е доста под пиковото равнище, достигнато през 2008 г. – 587 яхти в процес на изграждане.
Компанията Fraser Yachts обяви наскоро, че е продала пета яхта само за 10 дни през летния сезон – обикновено доста “тих” период за продажбите. Британската Edmiston пък е продала пет яхти за пет седмици.