Китай е напът да измести САЩ от позицията най-голям пазар на бизнес пътувания в света. Очаква се това да се случи до 2016 г., като процесът ще бъде подпомогнат от ускоряването на растежа на износа и забавянето на инфлацията, пише Bloomberg.
Глобалните разходи за бизнес пътувания ще се увеличат с 6,9% тази година до 1,18 млрд. долара, сочи доклад, публикуван от Международната асоциация за бизнес туризъм (GBTA). Растежът ще се ускори с около 8,6% през следващата година, а между 2016 и 2018 г. ще се забави, сочи прогнозата на GBTA.
В Китай увеличаването на темпа на износа от средата на 2013 г., потребителските цени, които остават под заложените от правителството цели, и номиналният ръст на заплатите допринасят за разширяването на пазара.
Тази ситуация контрастира със случващото се в САЩ, където икономическият растеж остава нисък, а същото важи и за заетостта и заплатите, посочват от GBTA.
Разходите за бизнес туризъм в Русия може да спаднат с повече от 5 на сто тази година на фона на опасенията за безопасността и заради международните санкции, наложени на страната във връзка с кризата в Украйна, посочват от GBTA.
От 1998 г., когато асоциацията стартира своето проучване, САЩ са най-големият пазар на бизнес пътувания в света, въпреки че не се радват на най-бърз растеж. Разходите в Китай се увеличават средно с 16% на година от 2000 г. насам и достигнаха 225 млрд. долара през 2013 г. Тези в САЩ пък се увеличават с 1,1% годишно до 274 млрд. долара.
През миналата година американските бизнес туристи са похарчили 1,20 долара за всеки долар, похарчен от китайците, което е доста по-малко от сумата от 7,70 долара през 2000 г., коментират от GBTA, която анализира разходите за туризъм в 75 държави в рамките на проучването си.
Прогнозите имат последици в различни области като строителството на хотели и покупките на самолетни билети. Ако те се сбъднат, това ще означава допълнителен натиск върху вече претовареното въздушно пространство на Китай, където около 25% от полетите закъсняват, а само 20 на сто от въздушното пространство се ползват за гражданско въздухоплаване.
В Азиатско-тихоокеанския регион са отворени двойно повече хотелски стаи, отколкото в Европа, Близкия изток и Африка, и около 30% повече от тези в САЩ, разкрива Матю Фрай, старши вицепрезидент на Starwood Hotels and Resorts Worldwide. Много развиващи се пазари имат по няколко световно известни хотела и докато икономиките им растат, търсенето на места за настаняване, отговарящо на международните стандарти, ще се увеличава, посочва експертът.
Азиатско-тихоокеанският регион е най-големият регионален пазар на бизнес пътуванията, следван от Западна Европа и САЩ, показва проучването на GBTA. Тези три региона представляват 89% от пазара, или 984 млрд. долара от всичките 1,1 трлн. долара, на колкото възлизат разходите за бизнес пътувания през изминалата година.
До 2018 г. Азиатско-тихоокеанският регион ще има пазарен дял от 5%, докато Западна Европа и САЩ се очаква да загубят съответно 2% и 3%.