IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Бразилия трябва да почисти самолетните си гробища

Летищата на страната са задръстени от разлагащи се стари самолети, които блокират разширението на аеропортите, пише WSJ

15:36 | 08.03.12 г. 3
Автор - снимка
Създател
<p>
	Летището в столицата Бразилия. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Летището в столицата Бразилия. Снимка: Ройтерс

Когато наближите тясното летище Congonhas в Сао Пауло, не може да се отървете от лекия хладен повей, който сякаш ви обгражда. Големи части от мястото изглеждат като призрачен град на изоставените самолети. Безконтролно и всявайки чувство за хаос, те са паркирали между празни хангари, складове и офис кула с шест етажа. През 2005 г. Vasp, един от най-старите самолетни оператори в Бразилия, фалира. Решение за законовото състояние на неопределеност, преобладаващо оттогава, не бе намерено.

Мениджърите на летището в Congonhas обаче спешно имат нужда от мястото, за да се противопоставят на хроничните задръствания и на закъсненията в трафика с нови гейтове. Но те нямат право да докосват стария комплекс на Vasp, докато не приключи процеса на фалит.

Марлос Мелек е решен да сложи край на тази бъркотия. 36-годишният федерален съдия прекарва своите работни дни с разследванията за корупция срещу съдебни служители от по-нисшите съдилища. През изминалата година той е поискал разширение за разследване. Неговата цел е да освободи самолетите от правния плен и да помогне те да бъдат продадени, за да се получи повече пространство за летището. Плана си той нарича „Airport Free Space“. И в рамките на година Мелек успява да „евакуира“ от пистите 14 самолета. През март ще има още.

Процесът обаче се проточва, защото съдията не разполага с реални правомощия. Мандатът му се простира само до там, да убеди страните, че е от полза за всички да му предадат въздухоплавателните средства. Той говори със съдиите по несъстоятелност, с кредитори, държавни и федерални власти и граждански и военни въздухоплавателни служители.

Мелек е пилот по убеждение. Това му помага в неговите деликатни преговори. Когато той наскоро се срещна с управителя на летището, му показа снимки на самолети, които съхранява в изобилие на своя iPhone. Атмосферата веднага става непринудена и Мелек започва да продава идеята си.

Бившият пилот отдавна е закъснял в опита си да се отърве от останките на размирното минало на Бразилия. И сега на помощ идва и спортът. Поради предстоящите важни събития ефективността на летищата изведнъж се превръща в приоритет.

„Хората винаги мислят, че го правя само заради световното първенство", каза съдията. „А аз дори не харесвам футбола".

През 2006 г. Мелек се е опитал безуспешно да спаси серия от реактивни самолети. Те са били „арестувани“ в продължение на пет години заради фалита на TransBrasil. Той е предложил да отдава под наем машините и да използва приходите, за да плати на кредиторите. Съдията обаче отказва такава сделка.

Така самолетите линеят под бразилското слънце. Днес повечето от тях имат стойност, по-малка от тази на алуминиева кутия сода, казва Мелек. „Тези самолети тежат на съвестта на бразилската бюрокрация“, добавя той.

Мелек иска да предотврати нов удар на бюрокрацията. Така той лично връща машини, които са били конфискувани по време на акции срещу наркокартели. Ангажирането на професионални пилоти за тази задача обаче може да отнеме седмици. А това, че е на мястото, има предимството, че като защитник е в състояние да разглежда жалбите веднага. Защото той е съдия и може да отхвърли всички възражения на място, добавя той.

Последна актуализация: 09:59 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 1
ZawHeR
преди 12 години
Забравих да добавя, че нямах нерви да доизчета статията. Наистина е толкова отблъскващо неграмотна, че направо ужас. Вижда се, че и проблеми от друго естество има. Никола ги е посочил.Жалка история.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 1
ZawHeR
преди 12 години
Вече и Инвестор се напълни с неграмотни "писачи" и "драскачи"."...кацане са застанали самолети, който бавно, но сигурно..." - самолетите са в множествено число. "Който" е относително местоимение за единствено число. Наистина не мога да повярвам, че *** е свалил толкова нивото.Освен това думата е "преддверие", а не "предверие". Безумие.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още