Синовете на двама азиатски милиардери се опитват да превърнат японското селище Нисеко в място, подобно на курорта Аспен в Колорадо с нощувки срещу 620 долара и апартаменти на цена от 1,3 млн. долара.
Ричард Ли, син на Ли Ка-шин, инвестира в проекта 1,2 млрд. долара, а Франсис Йох, син на основателя на малайзийската TTL Corp., е инвестирал в обновяването на хотела Green Leaf Hotel в Нисеко на остров Хокайдо 10 млн. долара.
В селището има близо 3,3 метра сняг през февруари и това го прави най-заснеженото място в света след курорта Маунт Бейкър във Вашингтон, показват данни на сайта bestsnow.net. Снежната покривка, която води от десетилетия насам австралийски сноубордисти по пистите в Нисеко, сега е привлякла вниманието и на бизнесмени като Хорст Шулц, основател на американските хотели Capella Hotels.
„Разработването на района определено е знак, че Нисеко се придвижва редом до световните луксозни курорти и придобива високи стандарти“, казва Тадаши Ендо, главен изследовател в областта на туризма в университетския център в Хокайдо. „Скиорите в Азия предпочитат да отсядат в луксозни хотели и да се хранят извън тях“, добавя той.
След като туристите си заминат тази година от селището, което има местно население от 4 600 души, догодина, когато гостите дойдат отново, може да се натъкнат на съвършено различно място. До началото на сезон 2012 година Хорст Шулц, който е и бивш президент на Ritz-Carlton Group, планира да открие комплекс, проектиран от Тадао Андо - архитектът на най-високата кула в света - „Скай три“ в Токио, която се очаква да достигне 643 метра по данни на ИТАР-ТААС.
Компанията Pacific Century Premium Developments, която се управлява от Ричард Ли и е подразделението за инвестиции в недвижими имоти на холдинга PCCW Ltd, който се занимава основно с телекомуникации, е инвестирала 1,2 млрд. долара в два хотела, изграждането на извор с топла вода и 3 000 апартамента в близост до курорта, обяви говорител на компанията в края на февруари.
В началото на новия век курортът е притегателно място за скиори предимно от Австралия заради сравнително близкото си разположение и липсата на голяма часова разлика.
Сега обаче, след като към японския курорт се отправят и други, по-заможни туристи, петзвездните ресторанти и дизайнерските бутици ще изместят евтините заведения за хранене – тенденция, която се наблюдаваше и в Аспен, Колорадо.
„Аспен нарасна по естествен начин. Не заради навлизането в курорта на известни магазини или ресторанти – това се случи по-късно“, казва Джеф Ханл, говорител на Aspen Skiing Co., оператор на ски курорта в Аспен. „Не знам дали подобно нещо може да бъде повторено.“
Освен луксозни бутици, ресторанти и хотели, инвеститорите смятат да създадат и частна линия за превоз по въздух на по-заможните клиенти в японския оазис на любителите на зимните спортове.
Броят на хората от средната и висока класа в Китай може да се утрои до 415 млн. души в следващите 10 години, сочат данни на Бостънската консултантска група, обявени в доклад от ноември. Местната власт на острова възлага големи надежди именно на тези клиенти след обновяването на ски селището.
Нисеко обаче не е единственото място, което е на път да се облагодетелства от нарастващия интерес от страна на любителите на луксозни почивки. През ноември миналата година намиращата се в Париж туристическа организация Club Mediterranee SA отвори луксозен курорт в Ябули, Китай, където Лорънс Хо, синът на Стенли Хо – царят на казината в Макао, откри три луксозни хотела.
Увеличаването на чуждестранните инвестиции в Нисеко поставя въпроса и за риск в случай на друг икономически срив в към момента несигурната японска икономика, казват анализатори.
„Инвеститорите трябва да погледнат назад към онова, което се случи в Окинава, когато няколко инвеститори от различни страни се оттеглиха през 2008 година след финансовата криза. Хората в Нисеко трябва да са наясно, че чуждестранните инвеститори няма да се подвоумят да изоставят проектите си наполовина завършени и няма да мислят много за ефекта от презастрояването“, казва Мичио Катамура, анализатор от изследователския институт Номура по въпросите на туризма и регионалното развитие.
Що се отнася до цените на земята в Япония, през последните 19 години те са се понижили за 98,5% от терените, за които следи данни местното Министерство на земите. Цената на терените в Нисеко обаче са останали стабилни, показват данни на министерството от септември миналата година. Редица нови собственици на земи в региона са се похвалили, че са се сдобили със земя на „добра цена“.