Esprit Holdings, някога популярен моден търговец от Хонконг, който по-късно затъна в години на загуба, планира завръщане в Азия. За целта той се отдръпва от стратегията си за бърза мода, където не успява да се конкурира успешно с марки като Zara и H&M, пише Bloomberg.
Сега компанията се фокусира върху по-качествено облекло, което е по-скъпо от бързата мода, но е по-устойчиво, каза главният изпълнителен директор Уилям Пак в интервю за Bloomberg Television. Освен това компанията се завръща в Азия, след като затвори всичките си 56 магазина в региона в началото на 2020 г., когато започнаха блокадите заради Covid-19.
През април компанията отвори временен магазин в Сеул, а през август се очаква откриването на голям магазин в търговския център Causeway Bay в Хонконг. Въпреки че фокусът ще остане върху онлайн търговията, компанията иска да има поне един фирмен магазин на ключови азиатски пазари, където има и онлайн присъствие, казва Пак. Esprit пусна платформи за електронни продажби в Южна Корея, Хонконг, Тайван и Филипините. Освен това планира да се разшири в континенталната част на Китай, Сингапур и Тайланд до края на годината.
Промяната на стратегия на Esprit се случва в момент, в който моделът на бързата мода е изправен пред все повече критики по отношение на екологичните, социалните и управленските проблеми, с които е свързан, като съмнителното снабдяване с материали например. Компанията, която стана световно известна през 80-те и 90-те години на миналия век, се надява да си създаде изчистен и младежки имидж, за да се върне към времената на разцвет и двуцифрен растеж.
„Ние наистина се стремим към експоненциален растеж на приходите“, коментира Пак. „Esprit не е бърза мода и отне много време, докато това се осъзнае в компанията“, допълва той.
Въпреки това Esprit е изправена пред трудна битка за връщане на пазарния си дял в Азия – един от най-конкурентните модни пазари в света, препълнен с международни гиганти, които се разширяват агресивно чрез физически магазини и онлайн. Въпреки че много марки за бърза мода като Zara и H&M вече се фокусират върху устойчивостта, Esprit ще се бори и срещу набиращата сили онлайн платформа за изключително евтини стоки Shein от Китай. Shein се насочва към първично публично предлагане в САЩ най-рано през 2024 г.
В прехода си към устойчивост, Esprit намали модните си цикли от 12 колекции на година до само четири, допълнени с колекции с лимитирани модели, подготвяни с партньори. Освен това премести централата си обратно в Хонконг, за да опрости комуникациите и логистиката си, защото по-голямата част от доставчиците на компанията са базирани в Азия.
Стратегията помогна на Esprit да реализира печалба през 2021 г. – за първи път от пет години. Тя достигна 381 млн. хонконгски долара (48,5 млн. щатски долара).