Richemont - собственик на компанията за бижута Cartier, заяви, че търсенето в Китай ще се възстановява по-бавно от очакваното, хвърляйки сянка върху перспективите за пазара, който подхрани скорошния растеж на индустрията за луксозни стоки, пише Bloomberg.
Производителят на швейцарски часовници и бижута претърпя финансов удар в Русия, не успя да сключи сделка за своето звено за онлайн продажби и прогнозира тежки времена напред, особено на ключовия си пазар Китай.
„Дори и да се надяваме, че най-лошото от Covid е зад гърба ни, сме изправени пред международна среда, която е най-неспокойната, с която сме се сблъсквали от доста години“, коментира председателят Йохан Рупърт. „Предстоят ни волатилни времена“.
Коментарите на бившия инвестиционен банкер повдигат въпроси за търсенето на луксозни стоки, което процъфтява благодарение на богати потребители, които са по-изолирани от ефектите на блокадите и кризата с покупателната способност на домакинствата. Наскоро Burberry Group каза, че рентабилността ѝ е достигнала най-високото си ниво от осем години, след като британският производител на тренчкоти е спечелил от усилията си да направи марката си по-ексклузивна.
По време на разговор с репортери председателят на Richemont сподели, че усещането му е, че китайската икономика ще страда от въздействието на Covid и от блокадите по-дълго, отколкото повечето хора смятат, както и че възстановяването на икономиката ще бъде по-бавно от това на други страни. Около 40% от магазините на Richemont на този пазар в момента са затворени. Китай, където Richemont има около 3000 служители, може да е изправен пред „повтаряне на 2020 г.“, ако разпространението на Covid се ускори, заяви главният изпълнителен директор на Cartier Сирил Винерон.
„Страната ще понесе икономически удар“, коментира Рупърт, който основава Richemont през 1988 г. „Ще има временно свиване“.
Той поясни коментарите си, като заяви, че инвеститорите не трябва да очакват трицифрено възстановяване на приходите от Китай и че то ще бъде по-бавно от скорошното възстановяване на САЩ. Големите компании в Китай вероятно ще съкратят работни места, което се отразява на покупателната способност на потребителите, посочва той.
Директорите на Richemont твърдят, че ръстът на приходите в Азиатско-Тихоокеанския регион е бил положителен през април въпреки случващото се в Китай. По думите на Рупърт месецът е „ОК“.
Richemont заяви, че спирането на бизнеса ѝ в Русия е изтрило 168 млн. евро от печалбата ѝ. Директорите потвърждават, че част от продуктите на компанията са били конфискувани в Русия.
Компанията завърши годината с 5,3 млрд. евро нетна парична позиция, а председателят сподели, че това е „източник на сили“. Освен това Richemont обяви специален дивидент.
Оперативната печалба не отговори на очакванията на анализаторите при ниво от 3,39 млрд. евро, след като маркетинговите и други разходи са се увеличили повече от очакваното, а маржовете на бизнеса с бижута са пострадали. Приходите са нараснали с рекордните 35 на сто.
Годишната печалба се е увеличила повече от два пъти, тъй като производителят на часовници Vacheron Constantin е спечелил от възстановяването от пандемията.