Снимка: Bloomberg
„Още неща могат да се объркат“
Стратегиите в модната индустрия обаче варират. Пазарният лидер и пионер в бързата мода Inditex, който е собственик на Zara, базира 53% от производството си наблизо – във вътрешния си пазар Испания, в Португалия, Мароко и Турция, сочи годишният ѝ отчет за 2020 г.
За сравнение, нейният основен конкурент H&M разчита на Азия за около 70% от производството, твърдят анализатори. Критици на този подход казват, че той поставя компанията в неблагоприятно положение спрямо гъвкавите конкуренти, що се отнася до достигането на новата мода до магазините.
H&M е отказала да коментира преди обявяването на тримесечните си резултати, а Inditex не е отговорила на запитванията за повече информация за веригата ѝ за доставки.
За онези играчи, които решат да преместят производството близо до пазарите си (ниършоринг), свързаните инвестиции означават, че е малко вероятно да има обрат в близо бъдеще.
Консултантската фирма AlixPartners твърди, че преходът към по-регионални и дори национални вериги на доставките ще се запази.
„Колкото по-глобални са веригите на доставките, толкова повече неща могат да се объркат“, посочват от компанията в доклад за смущенията, причинени от Covid-19.
Новият главен изпълнителен директор на Hugo Boss Даниел Гридър заяви през август, че очаква компанията му да произвежда повече продукти по-близо до местата, на които те ще се продават. По думите му Hugo Boss има собствен завод в Турция, произвежда част от обувките си в Италия и костюми по поръчка в централата си в Метцинген, Германия.
„Значително ще разширим ниършоринга. Тогава ще можем да реагираме по-бързо на тенденции и ще имаме по-голяма гъвкавост при проблеми. Това е истинско конкурентно предимство“, коментира той пред Manager Magazin.
Поглед напред
Затварянето на заводите в някои държави като Виетнам оказа допълнителен натиск. Nike, която произвежда близо половината от обувките си там, намали очакванията за приходите си от продажби миналата седмица и предупреди за забавяния по време на празничния сезон за пазаруване.
Миналия месец Lululemon заяви, че работи по прехвърляне на производството си извън Виетнам, където е възможно, като започва да ползва повече въздушен транспорт и да приоритизира производството на ключови модели за празниците. По този начин тя се опитва да смекчи проблемите с веригата на доставките.