Френският дизайнер Пиер Карден – добил слава не само с модния си усет, но и с успешната си стратегия за продажба на достъпни маркови дрехи и брандиране на продукти, почина на 98 години, съобщи Ройтерс.
По време на кариерата си, продължила над шест десетилетия, Карден си спечели адмирации за своя бизнес нюх и въздействащи футуристични тоалети от модния подиум.
Карден, който е ментор на дизайнери като Жан Пол Готие, беше активен в модните кръгове до последно, насърчавайки млади дизайнери и посещавайки редовно своя офис в Париж.
Карден бе първият дизайнер, който започна да продава тоалети от колекциите си в универсалните магазини през 50-те. Той бе и първият, влязъл в бизнеса с маркови стоки, слагайки името си върху парфюми, аксесоари и дори храна – бизнес стратегия, която и до днес носи печалба на всички големи модни марки по света.
„За мен е едно и също дали правя ръкави на дрехи или крака на маса“, гласи цитат на сайта му.
Шоколад Armani, хотели Bulgari, очила Gucci – всичко това се основава на вдъхновението на Карден, че блясъкът на модата има безкраен потенциал за печалба. През годините неговото име се появява на бръснарски ножчета, домашни потреби, евтини боксерки и други. В едно свое изказване дизайнерът дори казва, че няма нищо против инициалите му да се появят и на тоалетна хартия.
Критиците на Карден често го обвиняват, че с бизнес стратегията си той е унищожил стойността на своята марка и на понятието за лукс като цяло. Дизайнерът обаче изглежда не се засяга от критиките.
„Имам усет за маркетинг на името ми“, каза Карден пред германското издание Sueddeutsche Zeitung през 2007 г. „Парите развалят ли идеите? Не мечтая за пари, но докато мечтая, правя пари. Никога не е било за парите“, каза тогава още той.