Hennes & Mauritz и Inditex, собственикът Zara, отчетоха, че подобрението в приходите им е приключило през есента, след като новата серия от блокади за овладяване на кризата с Covid-19 е накарало потребителите да ограничат разходите за дрехи, предава Bloomberg.
От края на октомври до края на ноември приходите от продажби на H&M са се свили с 22% спрямо година по-рано, обяви шведската компания. Испанският ѝ конкурент Inditex отчете 19% понижение на приходите за ноември и 13% за първите 10 дни на декември.
Пандемията се превърна в стрес тест за търговците на дребно по целия свят, като разкри колко силни са мрежите им от физически магазини и онлайн операциите им по продажби на дребно. Връщането към блокадите в Европа показва колко кратко и нестабилно беше възстановяването в сектора. Когато правителствата вдигнаха рестрикциите, потребителите често се нуждаеха от дрехи за новия сезон, а не от тези, които се намираха в магазините. Това накара продажбите на Inditex да запишат спад в девет последователни месеца.
Условията се влошават още повече през декември, след като някои пазари като Германия налагат пълни блокади в средата на ключовия за пазаруването коледен сезон. По-строги ограничения бяха наложени на отделни места в страни като Великобритания.
Книжата на H&M понижиха стойността си 3,2%, а тези на Inditex – с 2,3%.
Наскоро испанският търговец заяви, че 8% от магазините му са временно затворени, а допълнителни 10% не работят през уикендите. Много от търговските обекти се сблъскват с рестрикции за капацитета и работното време.
Приходите на H&M в местна валута се свиха с 10% през четвъртото ѝ тримесечие, което продължи до края на ноември. През октомври шведската компания заяви, че временно ще затвори 250 магазина на нетна база през следващата година, като така общата им бройка ще бъде свита с 5%.
Към днешния ден 130 от магазините на H&M са временно затворени, докато през ноември те бяха 1100. Въпреки това компанията скоро ще затвори всичките си търговски обекти в Германия и Нидерландия, коментира директорът за връзка с инвеститорите Нилс Виндж в интервю по телефона. По думите му е подвеждащо да се гледа само бройката на затворените магазини, защото има „силен спад“ в потребителския трафик в магазините, които са отворили отново врати, но са под рестрикции.