Глобалните продажби на луксозни стоки се насочват към спад в следващите няколко месеца заради коронавирусната пандемия, която засяга търсенето, посочва в новия си доклад Bain & Company.
Според консултантската фирма световните продажби на луксозни продукти, включващи дрехи, бижута, часовници, разкрасителни продукти и аксесоари, ще потънат с между 50 и 60% през трите месеца до края на юни, пише CNBC.
Вирусът, за който първа съобщи китайската провинция Хубей в края на миналата година, вече е заразил над 3,8 млн. души и е взел над 269 500 жертви. За да се овладее разпространението му по света, държавите буквално затвориха икономиките си и наложиха изискване за социално дистанциране, което накара хората да остана в домовете си, а повечето магазини спряха работа. Вътрешните и международните пътувания също бяха спрени. Милиони хора загубиха работата си, а светът е в „най-лошия икономически срив от Голямата депресия насам“, прогнозира Международният валутен фонд.
Въпреки че част от тези строги мерки вече се разхлабват на много места, Bain очаква пазарът на луксозни стоки да преживее срив от 20-30% тази година. Приходите от продажби за 2020 г. се смята, че ще достигнат между 180 и 220 млрд. евро.
„Ще има възстановяване на пазара на луксозни стоки, но индустрията ще бъде дълбоко преобразена“, коментира Клаудия Д‘Априцио, партньор в Bain и основен автор на доклада.
Докладът, носещ името „Bain & Company Luxury Study 2020 Spring Update”, е направен съвместно с фондацията на италианските производители на луксозни продукти Altagamma. Той не отчита влиянието на евентуална втора вълна от заразени или разработването и ползването на глобална ваксина.
Консултантската компания McKinsey & Company също пусна доклад пред април, в който се твърди, че световните приходи от персонални луксозни стоки ще се свият с между 35 и 39% през 2020 г. спрямо предходната. Анализът показва, че ако магазините останат затворени за два месеца, около 80% от „публичните модни компании в Европа и Северна Америка ще изпаднат във финансово затруднение“.
Път към възстановяването
Пазарът на луксозни стоки е генерирала 281 млрд. долара приходи от продажби през 2019 г. преди избухването на епидемията на коронавируса в Китай, твърдят от Bain. Компанията очаква, че пазарът ще се върне към тези нива между 2022 и 2023 г., в зависимост от икономическите тенденции, нивото на потребителско доверие, туристическите потоци и способността на брандовете да отговорят на потребителските нужди.
Прогнозата на Bain е, че китайските потребители ще поведат възстановяването в луксозния сегмент. По-голямата част от страната излезе от блокадата, а епидемията в континенталната част на Китай изглежда под контрол към този момент.
След като изминаха месеци, в които магазините останаха затворени, имаше мерки за социално дистанциране и личният и професионален живот на хората преживя коренни промени, китайските потребители вероятно ще имат желание да „направят част от покупките, които не направиха по време на блокадата“, твърди Bain.
Заради глобалните туристически ограничения китайските потребители, които обичайно ходят в чужбина - на места като Париж, Лондон и Ню Йорк, за да купуват дизайнерски стоки, вероятно ще правят подобни покупки в собствената си страна, допълва докладът.
Най-добре представящите се марки вече наблюдават повишение на продажбите си в Китай, посочва Bain. Посещенията на магазините обаче са се свили почти наполовина спрямо година по-рано, но много от хората, които обичайно посещават физическите магазини, са склонни да направят покупка.
Очаква се пазарът на персонални луксозни стоки да достигне между 320 и 330 млрд. евро до 2025 г. отчасти заради нарастването на потреблението от страна на китайските потребители. След пет години Китай ще е отговорен за почти половината от всички разходи за луксозни продукти в глобален мащаб спрямо 35% през 2019 г., допълва Bain.