Gap е поредният търговец на дребно, който се насочва към пазара за дрехи втора употреба, следвайки стъпките на Macy's, Nordstrom и други брандове, в опит да бъде в крак с тенденциите в индустрията, разтърсвана от промените в потребителските вкусове.
Компанията обяви, че ще си партнира с платформата за препродажба ThredUp, съобщава CNBC. В избрани магазини на Gap, Banana Republic, Athleta и Janie and Jack купувачите вече ще могат да заменят употребяваните си дрехи за кредити, които да използват в магазините от портфейла на Gap.
Macy's, J.C. Penney и марката Madewell на J.Crew също си сътрудничат с ThredUp през последните месеци, надявайки се да действат в унисон с потребителската тенденция, която според анализаторите все още е в начален стадий. Не е ясно дали тези усилия ще доведат до по-голям трафик в магазините или до увеличение на продажбите. Начинът, по който всеки търговец на дребно си партнира с ThredUp, също може да варира.
Миналия месец Nordstrom стартира собствен магазин за препродажба, наречен See You Tomorrow. Компанията заяви, че ще зарежда See You Tomorrow с вещи, които са върнати, а след това почистени и поправени. Подобно на Gap, Nordstrom също предлага карти за подаръци на купувачи, ако дарят употребяваните си дрехи в локациите на марката в Ню Йорк. Универсалният магазин съобщи, че планира скоро да стартира собствена онлайн програма за прием на стоки втора употреба.
И все пак е „рано да разберем колко компании ще могат да реализират приходи от това“, каза Мелиса Гонсалес, изпълнителен директор на консултантската агенция за търговия на дребно The Lionesque Group. „Потребителите искат да знаят, че една марка застава зад нещо“, добави тя.
Компаниите се възползват от желанието на потребителите да пазаруват стоки втора употреба, но за момента е трудно да се прецени какво е финансовото въздействие на тази тенденция върху бизнеса.
Според Мишел Влазло, изпълнителен вицепрезидент на Penney, потребителите оценяват новите марки, както и вълнуващото преживяване да открият неочаквана находка. „Търсенето на стоки втора употреба от страна на клиентите е силно, а нашето партньорство с ThredUP позволява на купувачите да намерят избрани национални марки за първи път в нашите магазини“, добавя тя.
Macy’s, Nordstrom и Madewell не са отговорили на молбата на CNBC за коментар за това как се реализират техните инициативи.
Ясно е обаче, че пазарът за препродажба като цяло се оценява на милиарди долари, а растежът му е експлозивен. Общият пазар на препродажби в САЩ днес се равнява на приблизително 20 млрд. долара, като потенциално може да достигне 33 млрд. долара до 2022 г. според доклад на Cowen & Co. от ноември.
Пазарът на препродажба представлява едва 6% от общата индустрия за облекла и обувки в САЩ днес според анализатора от Wells Fargo Айк Боручау. Той трябва да нарасне до приблизително 10% до 2022 г., очаква той. „Готовността на потребителя да премине към препродажба е в много ранни етапи“, заяви още Боручау.
Нарастващата тенденция за препродажба се наблюдава на фона на трудностите, пред които са изправени търговците на дрехи напоследък. В сектора се наблюдават редица случаи на фалити като марките American Apparel и Forever 21. Други брандове изпитват финансови затруднения и затварят магазини, за да намалят разходите. Изминалият празничен сезон беше особено труден, като Kohl’s, Macy’s и Walmart определиха сектора на облеклото и обувките като слабо място.
Постъпленията в магазините за дрехи спаднаха с 3,1% през януари, като това е най-голямото понижение след март 2009 г., съобщиха от Министерството на търговията на САЩ по-рано този месец.
Gap също изпитва подобни затруднения. Компанията отстрани изпълнителния си директор Арт Пек през ноември и отмени плановете си да превърне Old Navy в отделна публична компания през януари. На фона на последния ваканционен сезон Gap намали прогнозите са за фискалната 2019 г. Акциите на компанията поевтиняха с около 30% през последните 12 месеца.
Преминаването към препродажба представлява възможност за брандовете да удължат живота на рокля или чифт панталони, като същевременно се надяват да спечелят допълнителни придобивки и да се справят с проблема с излишните наличности, съобщават от Cowen & Co.
Между 15% и 20% от общия пазар на облекла, обувки и аксесоари в САЩ се счита за излишен инвентар, включително непродадени или върнати дрехи, твърдят от Cowen & Co. Около 10% от тези стоки се унищожават или даряват.
56 млн. жени са купили стоки втора употреба през 2018 г., което е с 27% повече спрямо година по-рано, сочи годишен доклад на ThredUp и GlobalData Retail. 51% от купувачите споделят, че планират да похарчат повече за стоки втора употреба през следващите пет години, показва докладът. Близо една трета от анкетираните потребители заявяват, че биха харчили повече пари за любимите си търговци на дребно, ако тези компании продават и дрехи втора употреба в своите магазини или онлайн.
ThredUp изразходва голяма част от най-скорошното вливане на капитал в размер на 175 млн. долара, като работи по технология „за поддържане на мрежа от магазини“, съобщиха от компанията, добавяйки, че тези инвестиции биха допринесли за привличането на нови партньори. Компанията за препродажба трябва да се увери, че предлагането отговаря на търсенето и че разполага с достатъчно инвентар, идващ от потребителите чрез магазините на Gap или по пощата, за да го предлага на уебсайта си.
ThredUp се счита за водеща платформа в своята сфера и е обработила повече от 100 млн. броя дрехи през последните 10 години, откакто стартита своята дейност през 2009 г. Други подобни доставчици на стоки втора употреба са Poshmark и The RealReal.