Изминалите две години бяха трудни за редица големи американски компании за дрехи и обувки. Много от тях редовно изпитваха трудности да продават стоката си, прибягвайки до големи и безкрайни намаления, свиващи печалбата им. Те трябваше да се преборят с поредица от банкрути сред някои от по-големите им партньори в търговията на дребно, както и със закриването на луксозни магазини.
В същото време потребителите продължават да харчат по-малко за дрехи и изглежда предпочитат да пазаруват само по време на разпродажби.
Въпреки това налице са знаци, че предстоят по-добри дни за индустрията, показва нов анализ на Moody’s, цитиран от изданието Quartz. Той се основава на проучване за 26 американски марки, които заедно представляват значителен дял от американската текстилна и обувна индустрия, сред които Nike, Levi’s, Hanes, Ralph Lauren, Under Armour, Wolverine и PVH Corp., която е собственик на Calvin Klein и Tommy Hilfiger.
Някои от тези компании се представиха по-добре от останалите през последните няколко години, но според изчисленията на Moody’s тяхната обща печалба е намаляла с 3,2% и 2,4% съответно през 2016 и 2017 г. Въпреки това очакванията са през тази година тя да отбележи ръст от 3-5 процента, а през следващите 12 до 18 месеца повишението да достигне 4-6 процента.
Причините за възстановяването са различни. Първо, марките най-накрая поставиха под контрол продукцията си, което означава, че вече няма да е необходимо понижаване на цените. В същото време възвръщаемостта от инвестициите в директни и международни продажби започва да се увеличава. Поевтиняващият долар започва да прави производството на тези компании по-достъпно в чужбина, нови продукти и иновации се очаква да излязат на пазара и ситуацията в сектора с търговията на дребно се подобрява цялостно.
Moody’s обаче все още описва прогнозите в сектора като „стабилни“ - въпреки че се наблюдава подобрение в сравнение с последните две години, представянето все още е под предишните очаквания. Също така според компанията зависимостта от намаленията няма да изчезне напълно, тъй като конкуренцията за пазарен дял все още е силна. Очакванията са и много компании да реинвестират печалбата си, за да стимулират растежа, като това ще стане основно в директни и международни продажби.
От Moody’s посочват също, че от особено значение за растежа остават развиващите се пазари и Китай.
Въпреки положителните очаквания компанията предупреждава, че прогнозите могат да се променят, ако САЩ наложат мита на някои китайски стоки или се появи ръст в цената на памука или в стойността на американския долар. Но също така остава и възможността за налагането на още по-позитивни тенденции, ако условията продължат да се подобряват, а марките - да увеличават цените.