Модният гигант Zara усъвършенства онлайн стратегията си, която е обект на завист на редица негови конкуренти. Компанията използва скорострелна система за производство и разпространение, която ѝ позволява да включи хиляди от своите магазини – включително своите 85 локации в САЩ, като удобно място, където онлайн клиентите могат да прибират и връщат поръчките си, пише Wall Street Journal.
Една трета от глобалните онлайн продажби сега се прибират от физически магазини, казва компанията. Това обаче е довело до дълги опашки на някои места за получаване, докато служителите намерят поръчките, коментират клиентите. За да ускори процеса, по-рано тази година Zara обяви, че ще въведе версия с роботи за услугата с цел автоматизация.
Точките за събиране на поръчките във физическите магазини ще позволят на клиентите, поръчали стоки онлайн, да сканират или въведат код, задействащ скрит робот, който да потърси пакета в малък склад и да го достави бързо в специално отделение.
Zara предприема стъпката на фона на предизвикателството да запази инерцията си и да се конкурира с онлайн магазини за облекла като Zalando и Asos, които продават най-разнообразни марки. Годишните продажби и на двата магазина са се увеличили с над 20% през последните няколко години спрямо ръст до 3% на испанската компания майка на Zara Inditex.
Най-големият търговец на дребно по продажби Inditex, който притежава брандове като Massimo Dutti и Bershka, често е една стъпка напред спрямо традиционните си конкуренти. Затова опитът на компанията по-добре да интегрира онлайн и физическите си услуги може да послужат като насоки за останалите търговци на дребно, когато предприемат свои инициативи.
Услугата да поръчаш онлайн, но да си прибереш сам поръчката от даден магазин е все по-разпространена и сред други търговци на дребно. В САЩ средно 8% от онлайн продажбите на Kohl са използвали услугата през последните три години, а при магазини като Nordstorm и Macy’s процентът е 3%.
Шведската H&M предлага същата услуга за четвърт от почти 250 свои магазини във Великобритания. Компанията казва, че работи, за да я въведе в цялата страна и на още шест европейски пазара. Zara от своя страна предлага услугата си в 44 от общо 94 страни, където работи.