Седмица след като засили бизнеса си с хранителни продукти, Amazon.com се прицелва в модата, коментира Bloomberg.
Последната услуга на технологичния гигант, която позволява на потребителите да пробват продуктите у дома, преди да ги купят, срина акциите на Macy’s и Nordstrom, както и на европейските онлайн конкуренти Zalando, Boohoo.com и Asos. Същото се случи и с акциите на супермаркетите миналата седмица, когато Amazon обяви, че купува Whole Foods за 13,7 млрд. долара.
Услугата Prime Wardrobe на гиганта от Сиатъл, представена във вторник, е „нов потенциален пирон в ковчега на сектора с универсални магазини“, казва анализаторът на Wells Fargo Айк Бурочов в коментар.
Amazon засилва модните си оферти, след като разшири физическата си търговия на дребно с над 400 магазина на Whole Foods. Това се случва в момент, в който модни компании от Ralph Lauren в САЩ до Next във Великобритания се борят да запазят все по-редките си клиенти, а онлайн конкуренцията се нагорещява с новите инвестиции на модни вериги като собственика на Zara Inditex и H&M.
Новата услуга на Amazon цели да елиминира един от основните недостатъци на онлайн пазаруването на дрехи – момента, в който потребителите осъзнаят, че никога няма да успеят да се вмъкнат в новите си джинси, които са изглеждали страхотно на сайта. Клиентите могат да заобикалят това, купувайки няколко чифта в различни размерИ, но това означава и връщане на тези, които се окажат твърде големи или малки.
Asos, чиито акции поевтиняха с 4,8% в сряда, може да е една от най-изложените на опасност компании заради „слабо разпространената ѝ глобална мрежа“, казва анализаторът на Credit Suisse Саймън Ъруин. Базираният в Лондон онлайн търговец на дребно таргетира млади, чувствителни към цените потребители с брандове на масовия пазар като Adidas and Abercrombie & Fitch – пазар, който Amazon може да завземе с плана си.
Базираната в Берлин Zalando също отчете спад на цената на акциите си от 6,1%, преди да се възстанови. Модният фокус на компанията, подчертан със снимки, подходящи за списания, и коментари, ѝ дава конкурентно предимство пред по-общите търговци на дребно.
„Бързата мода не е лесна категория за брандовете, които продават в Amazon, тъй като марките трябва да плащат много или да се борят, за да заемат водеща позиция в Amazon, но това не винаги работи толкова добре с бързо връщаните продукти“, казва анализаторът от RBC Capital Markets Ричард Чембърлейн.
Акциите на Zalando, Asos и Boohoo.com, които са насочени към млади жени, достигнаха рекордни нива в началото на юни. Zalando, която притежава 1% от европейския моден пазар, заяви, че маржовете на печалба може да се свият тази година, тъй като компанията се бори с бавния ръст на потребителите.
Модните онлайн търговци на дребно в Европа вече са изправени пред сериозна конкуренция от компаниите с физически магазини, например испанската Inditex, която има онлайн продажби в 43 страни, и шведската H&M – в над 30.
Засега Amazon ще тества Prime Wardrobe само в САЩ, където някои европейски онлайн играчи като Asos се опитват да навлязат, но онлайн търговията на дрехи все още се доминира от сайтове на вериги универсални магазини като Nordstorm.
За тях новата услуга на Amazon е голяма заплаха, тъй като потребителите „печелят достъп до широк асортимент на истински марки, предполагаемо повече отколкото има всеки универсален магазин, и то на познато място за продажба, с минимални проблеми и безплатна доставка и връщане“, пише Бурочов.