Модата е сравнително зрял пазарен сегмент в света на електронната търговия. По-широката продуктова гама от цветове, размери и модели, предлагани в онлайн магазините, по-добрата и често безплатната доставка и безпроблемният процес при връщане са все фактори, които подкрепят продължаващата възходяща тенденция на онлайн пазаруването в модния сегмент. Освен това някои интернет магазини, продаващи модни продукти, предлагат услуги, които потребителите не могат да открият в традиционните физически магазини.
Кой регион обаче – САЩ, Европа или Китай, е лидер в модната онлайн търговия? Според доклад на Statista на първо място се нарежда Китай, като очакванията са през 2018 г. той дори да размине САЩ и Европа взети заедно.
През 2016 г. обемът на китайския пазар се е разраснал до 125,8 млрд. долара. Желанието на китайските потребителите да пазаруват извън страната (87% от тях) и силният фокус върху луксозните модни продукти за определени богати клиентски групи има значително влияние върху пазара.
Според доклада трите региона са акумулирали приходи от модна онлайн търговия в размер на 275,8 млрд. долара през 2016 г., покривайки над 83% от глобалния моден пазар в интернет. Очакванията са онлайн търговията на модни продукти да достигне 332,1 млрд. долара до края на годината, като с това ще формира 28% от електронната търговия като цяло.
Европейският пазар е вторият най-голям с 86,8 млрд. долара през 2016 г. Големият брой потребителите с достъп до интернет, сравнително широкото навлизане на онлайн търговията в комбинация със сравнително високата покупателна сила прави континента много атрактивно място за онлайн търговците. Големите онлайн играчи в модния сектор в Европа са Zalando, Vente Privee, Asos, Otto Group и H&M.
Американският пазар се оценява на 63,3 млрд. долара през 2016 г. И ако европейският пазар формира 26,1% от глобалния пазар, делът на американския е 19,0%. Най-големите играчи в САЩ са онлайн магазините на Gap и Nordstrom, както и, разбира се, Amazon.
Според Statista онлайн търговията в глобалния моден сегмент ще се разрасне със среден годишен темп от 13,8% до 2021 г. и общият му размер ще достигне 633,5 млрд. долара.
Най-бързо разрастващият се регион е Китай с 17,4% среден годишен темп на растеж до 2021 г. Очаква се модните онлайн продажби там да са три пъти по-олеми от тези на американския пазар до 2021 г. Това развитие е подкрепено от продължаващото интернет навлизане в Китай и все по-високата покупателна сила в градските райони на страната. Интернет покритието е 51,3% през 2016 г., което спрямо САЩ и Европа е сравнително ниско.
В Европа и САЩ интернет е силно навлязъл в домовете на хората, което означава, че растежът се дължи основно на продължаващото изместване на съществуващата потребителска база от физически магазини към онлайн пазаруване.
Една от най-важните тенденции в сегмента е „бързата мода“. Търговци на дребно на бърза мода като Zara и H&M намаляват „времето за пускане на пазара“, т.е. времето между налагането на тенденцията и предлагането ѝ за клиентите чрез оптимизирани вериги на стойността.
Още графики можете да разгледате тук