Париж и Хонконг, ключови дестинации за шопинг на луксозни стоки, са сринали печалбата на някои компании от луксозния сектор, коментира The Wall Street Journal.
Швейцарската група за луксозни стоки Cie. Financière Richemont SA, собственик на бижутата Cartier, както и на марки часовници като Piaget, заяви в четвъртък, че продажбите ѝ за третото тримесечие са ударени от намалението на шопинг туристите в Европа. Междувременно базираната в Лондон Burberry Group отчете постоянна слабост в Хонконг, където затегнатите визови изисквания за китайски туристи от континента продължават да държат посетителите настрана и да затрудняват пазаруването.
Развитията подчертават три важни тенденции за глобалната икономика през 2016 г.: ефектът върху търговията на терористичните атаки и заплахи; по-бавният растеж на развиващите се пазари в Азия и на други места; и влиянието на волатилните валутни пазари върху продажбите.
По-чувствителен към тези тенденции е китайският потребител, най-добрият клиент на луксозната индустрия. Експертите в сектора изчисляват, че през миналата година китайските купувачи са допринесли за около една трета от световните покупки на кожени чанти, луксозни часовници и други скъпи стоки.
През по-голямата част от миналото десетилетие континенталните китайски потребители избират Хонконг като предпочитана дестинация за шопинг, тъй като градът е географски и културно близък, но е освободен от тежките вносни мита по луксозните стоки, които могат да повишат цените им в Китай до почти двойни спрямо други страни.
Статутът на Хонконг като топ дестинация обаче приключи през октомври 2014 г., когато в централните части на града избухнаха политически протести, които засилиха редица антиконтинентални настроения. Затова пътуващите китайски купувачи изместиха фокуса си към Европа, най-вече Париж, и Япония, като валутите и на двете страни са поевтинели спрямо юана.
Париж се наслаждава на сериозен тласък на китайски посетители благодарение на облекчаването на визовите ограничения в Европейския съюз и поевтиняващото евро. През първата година на миналата година градът отчете ръст от 49% на китайските туристи. След терористичните атаки на 13 ноември обаче, при които загинаха над 100 души, потокът на посетители от Китай и други страни бързо намаля.
Този спад на общите туристически потоци се вижда и в резултатите за тримесечието на Richemont. За трите месеца, приключили на 31 декември, Richemont отчита общи продажби за 2,93 млрд. евро, или ръст от 3% спрямо предишната година, тъй като слабото евро е компенсирало спадовете на продажби в Европа и Азия. Без валутните ефекти обаче продажбите отчитат спад от 4%, отразявайки отчасти изходящите потоци в Париж.
Burberry също така съобщи, че продажбите ѝ във Франция са отслабнали, като главният финансов директор Карол Феъруедър отдаде това на терористичните атаки в Париж. Компанията не отчете промяна в ръста на продажбите на разработените магазини за третото си фискално тримесечие, което би оценките на анализаторите за лек спад.
Франция е ключов пазар за Richemont, като компанията генерира около 8% от продажбите си в страната. Burberry е с по-малка експозиция към Франция и има само 7 магазина в страната, сочат данни на Exane BNP Paribas.
По отношение на Азия Richemont казва, че сегашната ситуация в азиатско-тихооокеанския регион „продължава да бъде предизвикателна“, като продажбите са намалели с 9% в постоянна валута. Както Хонконг, така и Макао отчитат по-слаби продажби, макар че има подобрение в континентален Китай.
В Burberry продажбите от разработените магазини в Хонконг и Макао се са понижили с над 20% през третото тримесечие, след като посещенията на потребители са спаднали значително. Понижението идва въпреки усилията на компанията да повиши привлекателноста си сред местните купувачи в тези региони.
преди 8 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години отговор Сигнализирай за неуместен коментар