Бизнесът на Nike е във възход, но останалите магазини за спортни стоки нямат много поводи за радост. Най-големият производител на спортни дрехи и обувки подновява усилията си да насърчи своите директни продажби, а по-малките търговци на дребно страдат от този факт. Независимите компании за спортни облекла, които и без това са засегнати от експанзията на онлайн продажбите и консолидацията на индустрията, сега са притеснени, че няма да могат да се конкурират с фирми като Nike, пише в свой анализ Wall Street Journal.
Резултатите на Nike за последното тримесечие подчертават амбициите на компанията. Бизнесът на Nike.com се е увеличил с 50% за периода, който приключи на 30 ноември, а всички директни продажби са скочили с 26 на сто. Това е част от по-големите усилия на компанията да накара директните си продажби да растат по-бързо от тези на едро. Nike прогнозира, че до 2020 г. сегментът ще се разрасне повече от два пъти до 16 млрд. долара и ще носи около една трета от приходите ѝ, което е значително повече от сегашната една пета.
За специализираните търговци на дребно не е никак от полза, че спортните стоки в момента са навсякъде. Цялото движение, свързано с носенето на спортни дрехи за неспортни дейности, отиде отвъд търговията на дребно със спортни стоки, като достигна до модните бутици и големите магазини. Традиционните търговци на спортно облекло трябва да работят все по-усилено, за да задържат клиентите си.
Рей Пъгсли, съсобственик на веригата Potomac River Running във Вашингтон, твърди, че Nike набира сили в директните продажби, поради което други марки за спортни облекла, като Brooks и Saucony, се опитват да последват нейния пример.
Процесът за поръчки на едро оставя малките предприятия в недобра позицията. Повече от търговците на дребно в индустрията работят със система за бъдещи заявки, при която продавачите подават големи поръчки за продукти от производители като Nike шест и повече месеца преди доставката.
Но модните вкусове се променят бързо и за малките магазини става все по-трудно да бъдат в крак със случващото се, тъй като промяната в поръчките е скъпо начинание. Същевременно големите вериги като Foot Locker могат да си позволят да доставят продукти директно от фабриките на Nike до своите собствени складове.
Nike също ще трябва да свърши повече работа от гледна точка на логистиката. По време на представянето на резултатите за последното тримесечие ръководителите на компанията заявиха, че новият център за дистрибуция в Северна Америка, който отвори врати през юни в Мемфис, все още не работи напълно онлайн.
Някои малки фирми са тежко засегнати от логистичните проблеми на Nike. По думите им през последните месеци са се сблъскали със забавянето на доставките. Поне двама търговци на дребно, които са предпочели да останат анонимни, твърдят, че поръчките им са се забавили от няколко седмици до три месеца. В част от случаите продуктите дори не са стигнали до тях. Подобни проблеми също така показват огромното присъствие на Nike в света на търговията на дребно със спортни стоки. Компанията в момента контролира близо 60% от американския пазар на спортни обувки, твърди SportsOneSource.
Някои анализатори поставят под въпрос дали растежът на Nike ще бъде за сметка на другите фирми. Запитан за това какво е въздействието на Nike върху Dick’s Sporting Goods, главният ѝ изпълнителен директор Ед Стак заяви миналия месец, че притесненията са “преувеличени” и компании като неговата имат предимството да предлагат на потребителите място да пазаруват, в което могат да видят продуктите на Nike заедно с тези на конкурентните марки.