Консорциум от инвеститори от Хонконг и Абу Даби иска да купи Reebok от Adidas. Ако това се случи, ще сложи край на осемгодишната връзка между производителите на маратонки, която доведе до разочароващи резултати, пише Wall Street Journal.
Jynwel Capital, инвестиционната компания на азиатската фамилия милиардери Лоу, и фондове, свързани с правителството на Абу Даби, планират съвсем скоро да изпратят писмо до директорите на Adidas, с което да предложат да купят Reebok за около 1,7 млрд. евро, твърдят източници, запознати с въпроса.
Не е ясно доколко Adidas ще е склонна да приеме офертата и няма гаранция, че тя ще доведе до успех.
Adidas придоби Reebok през 2006 г. за около 3 млрд. евро с намерението тя да създава спортни обувки и екипировка като конкурент на Nike.
Друга цел на сделката беше да даде повече тежест на Adidas в САЩ, където Nike има значителна преднина.
През 2005 г., когато е обявено придобиването, Adidas и Reebok се класират съответно на второ и трето място по дял на пазара на обувки на дребно, със своите 10% и 8%, сочат данни на компанията за проучвания SportsOneSource. Делът на Adidas на този пазар намаля до 6% тази година, докато този на Reebok спадна до 1,8%. Междувременно пазарният дял на Nike се увеличава до 60% от 35% през 2005 г.
Според анализатора на SportsOneSource Мат Пауъл Adidas така и не е успяла да създаде продукти, които са подходящи за американския пазар. Вместо това се е опитвала да наложи своята продуктова линия, която предлага по целия свят. САЩ е важна страна, защото представлява близо 40% от световния пазар на маратонки.
Последната стъпка на Adidas беше да работи по репозициониорането на Reebok като фитнес бранд и сключи сделки с CrossFit и други компании. Reebok показва признаци за промяна към по-добро, посочва Ингберт Фауст, анализатор на Equinet Bank в Германия. Марката генерира 712 млн. евро от продажби през първата половина на 2014 г., предимно на маратонки и дрехи.
Инициаторът на предложението за купуването на Reebok сега е 32-годишният Джо Лоу, който e главен изпълнителен директор на Jynwel Capital. Той е внук на предприемач в алкохолната и минната индустрия и познава големите сделки за придобивания.
Jynwel е сред групите, които купиха Park Lane Hotel в Ню Йорк за 660 млн. долара през 2013 г. и звукозаписната компания EMI за 2,2 млрд. долара през 2012 г. Не е известно кой фонд от Абу Даби ще партнира на Jynwel за сделката с Reebok.
Източници, близки до групата, твърдят, че тя вярва, че за Reebok ще бъде по-добре да се съсредоточи върху съживяването на марката в САЩ. Групата иска да продължи по сегашния стратегически път на Reebok и да инвестира повече в маркетинга и отварянето на магазини. Инвеститорите искат да запазят топ мениджърите на Reebok, които работят в централата ѝ.
Консорциумът се обърна миналата година към мениджмънта на Reebok, отправяйки покана за създаването на джойнт венчър за висок клас фитнес брандове и отварянето на допълнителни магазини в САЩ и по света. Тъй като дискусиите напреднаха, амбициите на консорциума станаха по-големи, коментират източниците. Така до лятото се ражда идеята да бъде отправено предложение за придобиване на целия бизнес.
Adidas, вторият най-голям производител на спортни облекла в света след Nike, тази година не показва добри резултати, поради което част от акционерите настояват за промяна в компанията.
В края на юли тя намали прогнозата за печалбата си за тази и следващата година. Това е вторият път, в който компанията прави подобен ход за малко повече от година. Фирмата твърди, че проблемите ѝ се коренят в по-малкото търсене на нейните продукти за голф в САЩ, натиска върху валутата в Русия и маркетинговите разходи за Световното първенство по футбол, на което тя беше спонсор.
В опит да съживи цената на акциите си този месец Adidas обяви обратно изкупуване на акции в размер на 1,5 млрд. евро. Марк Кинг, новоназначеният президент на Adidas за Северна Америка, посочва в интервю, че работи по подобряването на скоростта, с която компанията отговаря на тенденциите в индустрията на спортните облекла.
Но някои инвеститори твърдят, че Adidas не прави достатъчно и призовават компанията да ускори мерките си или да освободи своя главен изпълнителен директор Херберт Хайнер, който стои начело от 2001 г. По-рано тази година Adidas обяви, че е удължила договора на Хайнер до 2017 г.