След пускането на първия си уебсайт преди четири години Inditex SA поема пълен контрол над онлайн продажбите на водещата си марка Zara. За да затвърди позициите си в Китай, испанската компания за търговия на дребно планира да се сбогува с дял от печалбата си, пише Bloomberg.
През следващия месец Zara ще отвори онлайн магазин в Tmall, китайски уебсайт, собственост на Alibaba Group Holding, в който компании като Nike, Burberry Group и Gap продават стоките си. Tmall, който надмина Amazon.com, превръщайки се в най-големия онлайн магазин в Китай, работи с повече от 100 000 марки. Сайтът прибира 0,5 до 5% от средствата, събрани от продажби през платформата.
Zara е една от най-силните западни вериги за търговия на дребно в Китай. Компанията разполага с 456 магазина в страната. Но нейният двегодишен сайт Zara.cn не присъства дори в списъка на 10-те хиляди най-популярни уебсайтове в Китай. От своя страна, Tmall фигурира под номер седем, твърди компанията за анализ на данни Alexa.
"Търговците на дребно, които искат да започнат да продават онлайн в Китай, избират да направят това през Tmall заради по-голяма възможност да достигнат до своите клиенти“, коментира Джейми Мериман, анализатор на Sanford C. Bernstein & Co. “Не става дума толкова за рентабилност, а за възможностите за разширяване на пазарния дял“.
Alibaba събра 25 млрд. долара този месец в Ню Йорк в рамките на най-голямото първично публично предлагане в света.
Същевременно правителството на САЩ призовава другите сайтове на Alibaba Group – Alibaba.com и Taobao.com да вземат мерки срещу продажбата на фалшификати. Tmall също иска да се справи с проблема и за целта изисква търговците на дребно да оставят парични депозити като гаранция, че продуктите им не са фалшиви.
Боб Кристи, говорител на Alibaba, не е открит за коментар по темата.
Преди да започне работа с Tmall, се очакваше продажбите на Inditex в Китай да нараснат с около 20% през следващите няколко години, сочи прогноза на Barclays. Банката не е обновила прогнозата си, но нейният анализатор Кристодолус Чавиарас твърди, че сделката вероятно ще стимулира продажбите.
На Китай се падат 8 на сто от продажбите на Inditex според Societe Generale SA. Испанската компания не разкрива данните за продажбите си в различните страни. От своя страна, две от по-малките ѝ марки – Pull & Bear и Bershka, вече присъстват в Tmall.
Въпреки че Alibaba получава дял от печалбата на Tmall, тя позволява на търговците на дребно да контролират сами работата си с клиентите. Именно това привлича Inditex, твърди главният изпълнителен директор на търговеца на дребно Пабло Исла.
„Не е по-различно от онлайн продажбите през нашата собствена уеб страница, то е като отварянето на магазин в търговски център“, коментира той.