IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Zara, модната империя, основана на нетрадиционна бизнес идея

Бързите доставки и малките партиди са ключът към успеха на компанията

13:21 | 17.11.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Zara залага на централизирано управление, концентрирано в Испания. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Zara залага на централизирано управление, концентрирано в Испания. Снимка: архив Ройтерс

Ортега все още пази бюрото си в предната част на главната зала в централата, сред дизайнерите, купувачите, проектантите и търговците. На това място протича цялата информация за това какво се продава и какво не по света. Това позволява на дизайнерите да правят бързи промени на дрехите, а на купувачите да поръчат повече.

Фабриките на Zara в Испания, Португалия, Мароко и Турция произвеждат модните линии, които са съобразени с най-новите модни тенденции. Те представляват около половината от инвентара на Zara. Основните дрехи, като тениски и пуловери, се създават по график, който се заявява шест месеца по-рано. Самото им производство е концентрирано в Азия, където разходите за труд често са много по-евтини. След това всичко се изпраща до Испания.

Складовете на компанията са оборудвани с нови технологии и имат възможност за увеличаване на капацитета си, ако се наложи внезапно увеличение на производството.

След като някой нов артикул бъде проверен, сортиран и му бъде поставена цена, той се сгъва, оставя се на рафтовете, а за една нощ се опакова, товари на камиони и се кара директно в магазина или на летището. Камионите и самолетите се движат по утвърдени графици, така че доставките на дрехи до повечето магазини става в рамките на 48 часа.

Zara може да си позволи и допълнителни разходи за труд и кораби, тъй като не трябва да прави големи отстъпки каквито правят конкурентите ѝ . Освен това компанията не се рекламира. Тя получава 85% от пълната цена на дрехите си, докато другите компании получават средно между 60% и 70%. Непродадените дрехи се предлагат с по-малко от 10% намаление, докато останалите фирми предлагат средно около 17-20% намаления. Zara обаче разбира, че ако не прави толкова големи отстъпки, може да спести пари за други важни неща в бизнеса си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:08 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още