IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Пазарът на изкуство у нас остава неразработена ниша

На художествените предмети в България все още не се гледа като на добра инвестиция, казват галеристи

14:06 | 03.09.10 г. 2
Платната на Вадо са сред едни от най-високо ценените творби на съвременни художници. Снимка: Галерия Артур
Платната на Вадо са сред едни от най-високо ценените творби на съвременни художници. Снимка: Галерия Артур

Почти всеки ден в информационното пространство се появява новина за голям търг, на който е продадена картина, скулптура или антикварен предмет на рекордна цена. Редките и уникални картини са обект не само на търсения, но и на кражби, а в последствие „съвсем случайно“ се появяват в нечия колекция.

След започването и разрастването на световната икономическа криза, много анализатори посочиха изкуството като форма на инвестиция, която може да помогне на предвидливите и далновидни предприемачи да застраховат парите си в изящни предмети.

Историята показва, че цената на шедьоврите върви главоломно нагоре с течение на времето, а ценителите, освен всичко останало, могат да се облагодетелстват и от особеностите на икономическата ситуация и по-ниските цени в момента. В период на криза цените на предметите на изкуството падат и моментът се превръща в изключително удобен за онези, които разполагат с ресурси и познания, за да се сдобият с истински шедьовър.

Така е по света. Каква обаче е ситуацията у нас?

Възприемат ли хората с пари изкуството като форма на инвестиция, пазаруват ли изящни предмети и до какви нива на развитие е достигнал арт пазарът у нас? Investor Style се зае да проучи бизнеса с изкуство в разговор с галеристи, които предлагат платна на съвременни и класически автори.

Според Николай Големанов, управител на галерия „Крисмар“, която предлага картини на класически автори и е на пазара от 11 години, картините у нас не се възприемат като форма на инвестиция. Истинските колекционери постепенно изчезват, много по-чести са случаите, в които хората търсят нещо за подарък, отколкото за себе си.

Картините са се превърнали като част от модерното обзавеждане, избират се според цветовете на мебелите и аксесоарите в дома. Не са редки и случаите, в които човек идва със своя консултант дизайнер, от когото иска съвет какво да си купи. „В крайна сметка кой ще гледа картината – консултантът или купувачът? Хората нямат отношение към изкуството“, казва Големанов.

Преди да отвори галерията си, Големанов е работил в областта на търговията. Казва, че тя е въпрос на нюх – или го имаш, или не. Интересите му в областта на нумизматиката, изкуството и античните предмети му помагат да избере пътя си в началото на 90-те.

„Пазарът е синусоида. В началото на 90-те банките започнаха да отпускат безразборно кредити и хората се оказаха с пари в ръцете, които искаха да похарчат някъде. Тогава бизнесът вървеше добре. Сега обаче е криза и това няма как да не се отрази и тук“.

Икономическото му образование му помага да анализира пазара в условията на криза. „Страхът е психологически. Причината не е в парите. Богатите не са станали бедни. Но са притеснени. А когато човек е притеснен, неспокоен е за бизнеса си, за какво изкуство да мисли?“

Богатите не са станали бедни. Но са притеснени. А когато човек е притеснен, неспокоен е за бизнеса си, за какво изкуство да мисли?

Кризата силно е повлияла на бранша – който се хвали с успеха си или е голям късметлия, или лъже, допълва той. Странното обаче е друго – на пазара в момента не се наблюдава търсене, но няма и предлагане. А би трябвало, когато хората са притеснени за прехраната си, да се освобождават от всичко, което не им е жизненоважно, а предметите на изкуството биха могли да им донесат добър доход, разсъждава галеристът.

Кризата е довела и до спад в цените на картините. Независимо, че добрите платна си личат по името на автора, по техниката и дори рамката, пазарът като цяло у нас е слабо развит, особено в провинцията, казва Големанов. А поради икономическата ситуация през последните две години освен че не се развива, той се движи и надолу. Сега могат да минат и дни без никой да влезе в галерията.

През погледа на Поли Манева, управител на галерия „Артур“, чието откриване беше преди повече от половин година, пазарът на изкуство у нас е истинско предизвикателство. В изложбеното помещение на „Артур“ гостуват основно съвременни, действащи български художници, които разчитат на интерес предимно от онези, които познават работата им и сами ги търсят.

„По Великден бях в Страсбург, кризата очевидно че е дала отражение. Там е станала една компилация от стари майстори с антиквариат и съвременни художници. У нас някои автори се съобразяват с кризата и смъкват цените си. Има и такива обаче, които не отстъпват. Има и такива, които казват, че живопис или се подарява, или се продава много скъпо. Зависи от автора“, обяснява галеристката по повод цените на платната. Нашата галерия е млада и все още има по-скоро благотворителна роля, допълва тя.

Има художници които казват, че живопис или се подарява, или се продава много скъпо.

„Хората на изкуството не са лесни по принцип, те са единствени, суетни, емоционални. Ако обаче човек прояви достатъчно такт и познания нещата се получават – тук не става с дилетантство. Особено преди откриване на изложба те са кълбо от нерви. Но ако човек се отнася коректно, получава същото отношение и работата върви“, обяснява Поли Манева на въпроса как се работи с хората на изкуството.

„Това, на което държа, е художникът сам да представи платната си. Не мога да продам нещо, което е донесено от трети човек, това не е пазар. Авторите сами пишат листата с цените, идват, разговарят с клиентите. А наше задължение е да рекламираме изложбата, да направим плакати, да популяризираме и продадем картините“.

Кризата, разбра се, натисна всички, но според мен нещата ще се оправят. В галерията влизат и много млади хора, и възрастни, които не са потенциални клиенти, но искат да разгледат. Това е хубаво, защото е важно особено младите хора да се избавят от пошлостта и да имат очи да оценят истинското изкуство, казва още галеристката.

Що се отнася до потенциалните купувачи - арт пазарът има една постоянна публика, на която художниците разчитат.

Определянето на цената на едно платно става на фона на европейския пазар, обяснява Манева. „Зависи колко изложби има един автор, колко е познат и как се търгува в Европа. На тази база той сам определя цената си на нашия пазар. Ето един Вадо например е много търсен в Швейцария. Не всеки у нас обаче може да си позволи да даде 700 евро за негова картина“.

На въпроса дали у нас има търсене на изкуство от чужди автори, Манева обяснява, че тези случаи се броят на пръсти. „Хората си обичат българското изкуство и си искат българските автори. И това е съвсем естествено – чуждите творби освен всичко останало са и много скъпи“.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:39 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
Спящият бик
преди 14 години
С една дума пазарът е толкова убит, че да го наречеш БИТПАЗАР, вече е израз на някаква надежда!...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
Спящият бик
преди 14 години
За да се получи пазарът, са важни и трите страни в него - автори, купувачи (не казвам ценители) и търговци-галеристи.Автори има кадърни предостатъчно. За бълващите кич въобще не става дума.Пари също има - колко станаха милиардите в депозити? Това обаче не означава автоматично, че има покупки. Защото тези, от които се очаква да купуват или нямат никакво отношение към изкуството, или не могат да го възприемат като инвестиция.И тук идва ролята на галериста. Но... галеристът го няма! В този пазарен триъгълник галеристът е липсващият трети. Случайни хора с манталитет на хазайки предоставят помещения срещу процент, който вече достигна 1/3 от цената на картините?! Други пък се изживяват като артистични аристократи и мисълта, че от тях се очаква да продават картините, ги отблъсква. Кризата засили присъствието и на третия вид - обикновени търговци, тип кооперативен - които въобще не съзнават какво продават! Тяхната класическа формула за успех е: ниски цени, голям оборот...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още