Далай Лама със сигурност не е първият човек, който дава съвети как се прави бизнес. В новата си книга монахът обаче излага някои непопулярни досега тези, като например тази, че капитализмът може да се поучи от будистките принципи и ценности.
В книгата „Пътят на лидера”, издадена този месец от издателство Broadway Books, духовният учител от Тибет пише за връзката между бизнеса и будизма, за това колко е важна връзката между щастието и взимането на правилните решения и че компания, в която служителите са нещастни, рано или късно ще провали клиентите и акционерите си.
Уповавайки се на основни будистки разбирания за добрите намерения, спокойно съзнание, освободено от негативни мисли и способно да възприема и да се развива, Далай Лама и съавторът Лорънс ван ден Муйзенберг засягат актуални въпроси като фирменото възнаграждение, злоупотребата на работното място и срива, дошъл от ипотечните заеми.
„Вярвам в свободната пазарна система. Свободата и възможностите, които предоставя на хората независимо от религията им или начина на мислене ме убедиха, че това е нещо успешно, към което трябва да се стремим”.
Далай Лама е известен защитник на свободата на религията и автономността на Тибет, което го поставя в конфликт с управлението на Китай. През 1989 година той получава Нобелова награда за мир. Дълги години живее в изгнание в Индия, след като опитът за преврат в Китай през 1959 година се проваля и той е принуден да избяга от там.
Книгата носи подзаглавието „Изкуството да вземеш правилното решение за кариерата си, за компанията и за света като цяло” и е писана посредством редица срещи между Лорънс ван ден Муйзенберг, консултант в областта на международното управление, и Далай Лама в годините между 1991 и 2000 година. „Когато започнахме книгата, не бях убеден, че е възможно една компания да работи така, че да заслужи изцяло добра репутация. Сега съм убеден, че това е възможно”, пише Далай Лама. „Печалбата например е чудесна цел, но не е основната роля на бизнеса. Той трябва да допринася за благосъстоянието на обществото, това е целта му”.
Истинската стойност на един бизнес не са машините, съоръженията, броят на работниците и финансовите ресурси, стойността идва от отношенията между хората вътре във фирмата и ръководството, което ги управлява.
За бизнес лидерите авторът препоръчва медитация, както и да записват всяка идея или възможност, за която се сетят, независимо къде се намират – дали в таксито, или в самолета.
Книгата обаче не си е поставила за цел да убеждава хората да приемат будизма. „Целта ни е книгата да има практическа полза и да помогне на бизнесмените да взимат верните решения”, пише тибетският учител.