На 12 януари 2016 г. в Патентното ведомство на САЩ се получава съобщение: Компанията Cubaexport има правото да плати неизплатени такси на органа. Само 48 часа по-късно парите се приемат и съответният файл се обновява - най-емблематичната марка ром в света Havana Club, според производителя третата по продажби марка в света, е защитена в САЩ от кубинската компания. Зад изненадващото решение на властите изглежда се крие сделка между два традиционни досега врагове - Съединените щати и Куба, пише в свой анализ DPA.
На пръв поглед издаването на запазената марка за Havana Club може да принуди един дългогодишен спор за марката да се обостри отново. Но при по-внимателно вглеждане се оказва, че темата е много по-всеобхватна – става дума за политика, власт и пари.
Един срещу друг са кубинската държавна компания Cubaexport и семейната компания Bacardi, основана в Куба и сега базирана на Бермудските острови в Атлантическия океан. И двете компании твърдят, че са законният собственик на Havana Club. И двете се борят за правото да държат търговската марка в САЩ. Сега Bacardi иска отмяна на решението.
Съединените щати са най-големият пазар за традиционната кубинска напитка от захарна тръстика. На тях се падат почти 20 на сто от продажбите на ром в света на стойност около 35 млрд. долара (около 31,4 милиарда евро). Само Bacardi държи с основната си марка пазарен дял от около 34%, следвана от британската група Diageo (около 22%) и Pernod Ricard (около 7 на сто).
И французите са в спора за Havana Club - с партньора си Cubaexport те рекламират позната в Европа кафява бутилка с черен кръг. Ромът на Bacardi пък идва с бяла бутилка с надпис Havana Club и добавка „пуерторикански ром" - в САЩ в момента се продава само произведен в Пуерто Рико Havana Club. Защото търговското ембарго срещу Куба изключва рома от възможността за внос.
Но това може да се промени скоро – предвид затоплянето на отношенията между САЩ и Куба. Откато в средата на януари 2016 г. редица американски министерства разрешиха на кубинската държава чрез нейната компания износител регистрация на търговски марки в САЩ, двамата производители на спортни напитки отново са в конфликт. В случая Havana Club замесени са не само двама конкурентни дестилатора, защото става дима и за иззето имущество.
В крайна сметка нито Cubaexport, нито Bacardi са измислили Havana Club. Кубинецът Хосе Аречабала започва първи да продава ракията от тръстикова захар през 1934 г. под това име. През 1960 г. семейната му компания е национализирана след комунистическия преврат в Куба. Семейството му изчезва от бизнеса с ром, а с това започва спора за наследството.
Още преди появата на Bacardi Куба защитава марката си в САЩ – през 1976 и 1996 г. За тази цел Куба използва съвместно дружество с Pernod Ricard. Година по-късно Bacardi сключва сделка със семейството на Аречабала и се обявява за законен наследник на марката.
Традиционно САЩ са на страната на Bacardi. Нейните предимства пред конкурента са ясни – като борец за правата на подлежали на национализация кубинци фирмата печели на своя страна много американски политици.
Освен това Bacardi няма никакви проблеми с американската търговска блокада, защото неговият Havana Club е доставян от карибската територия на Пуерто Рико, а не от Куба. Фактът, че дадена компания продава и действително своя защитен продукт, е важен за американското търговско право. Защото само чрез използването на марката в Съединените щати се става законен собственик - регистрацията в Патентното ведомство носи само допълнителна защита.
След решение на Върховния американски съд от 2012 г. става ясно, че Cubaexport няма право на регистрация в Патентното ведомство на САЩ. Така че защо сега има промяна в курса?
Подкомисия в Сената подозира зад това намеса на правителството във Вашингтон. След повече от половин век мълчание през юли 2015 г. Съединените щати и Куба отново възстановиха дипломатическите отношения. Оттогава Вашингтон и Хавана преговарят за улесняване на пътуването и търговията. При това Държавният департамент на САЩ би могъл да използва спора за търговската марка, за да наложи своите искания, подозира републиканският конгресмен Дарел Иса.
Сега мениджърът на Bacardi Рик Уилсън критикува „тихите и непредсказуеми действия" на американските власти. „Не е честно сега да трябва отново да влизаме в битка", казва той. Bacardi ще вземе всички необходими мерки, за да защити своята позиция, уверява той.
При това бизнесът на Bacardi с рома Havana Club не е застрашен директно в момента, защото скорошен отказ на Съединените щати от търговското ембарго е малко вероятен. Въпреки това компанията не иска да рискува загуба на пазарния дял във вече свиващия се и без това бизнес с алкохолни напитки. В края на краищата Съединените щати са единственият пазар в света, на който компанията му може да продава своята версия на Havana Club.