В Ikea човек може да напълни къщата си със скандинавско изящество с продукти за общо около 9000 долара, които са по джоба на почти всеки купувач, пише Businessweek. Онова, което няма да откриете обаче, е нещо, което съседът ви вече не е виждал.
Все повече предприемачи предлагат за купувачите с повече излишни пари и желание да се откроят от масата различни екстри към масовите предложения на Ikea. Творенията им варират от калъфи за диваните Ektorp за по 989 долара - двойно повече от самия диван, до подвижни крачета за по 17 долара, които могат да превърнат традиционните кресла от скучни в супер шик мебели.
Също както iPod и iPad на Apple създадоха екосистема от фирми, произвеждащи аксесоари и приложения за тях, Ikea поражда един едва прохождащ бизнес, чиято цел е да се възползва от успеха на мебелната верига. Според компанията в света за нея работят около 2,7 млн. души.
При подобни мащаби по-разумно е новите играчи да се насочат към разкрасяването и допълването на продуктите на Ikea, вместо да произвеждат мебели, които да се конкурират с нея. За купувачите, мечтаещи за изтънченост за диваните си за по 249 долара, тези предприемачи предлагат малка доза оригиналност, без да е нужно в замяна да се харчат кой знае колко пари.
Има поне десетина фирми, които произвеждат допълнения към мебелите на Ikea. В Швеция Prettypegs продава крачета за диваните и столовете на Ikea, а Superfront прави облицовки и плотове за шкафовете на веригата. Mykea в Амстердам предлага стикери за мебелите на Ikea. В Мелбърн Comfort Works се занимава с калъфи за столове и дивани.
На фона на плановете на Ikea да пуска по 2000 нови продукта годишно и да удвои приходите си от продажби до 50 млрд. евро до 2020 г., новите компании за аксесоари и добавки разчитат, че клиентите им ще се увеличават.