Милиардерът Петер А. Стордален, който е най-големият собственик на хотели в Скандинавския регион, твърди, че единственият случай в кариерата му, в който е объркал абсолютно всичко, му е послужил за урок как да пази състоянието си, пише Bloomberg.
Норвежецът, който си спечели слава, след като изгради империята си от хотели със зашеметяваща скорост през миналото десетилетие, е научил урок от прибързаното си навлизане на датския пазар. Между 2000 и 2011 г. е загубил 800 млн. крони (133 млн. долара) след срива на имотния пазар, принудил го да продаде 12-те си хотела там. Сега той се завръща на сцената с два хотела в Копенхаген.
„Миналият път, когато решихме да правим бизнес в Дания, объркахме всичко", признава 50-годишният Стордален. "Разраствах се твърде бързо. Този път постъпваме различно с марки, които са по-добре дефинирани, по-силно управление и план да останем само в Копенхатен".
Номерът за бившия спортист по триатлон е да превръща откриването на всеки хотел в бляскаво събитие, което зашеметява гостите и намира място на първите страници на вестниците. В миналото подобни изяви включваха пристигане на покрива на хотела с яркосин хеликоптер и случай, в който Стордален се спусна от тавана върху диско кълбо, докато свиреше на барабани.
"Той е нетрадиционен в начина, по който общува", обяснява Торгер Силсет, главен изпълнителен директор на Nordic Choice Hotels, който работи със Стордален още от 1996 г. "Той говори за децата си, за тревогите си, когато се буди в 4 сутринта и за най-лошите си страхове. Той е много по-отворен и споделящ, много повече от нормалното в бизнеса - малко е ексцентричен".
Този подход явно работи. В момента Стордален е деветият по богатство норвежец със състояние от 1,7 млрд. долара, според годишната класация на местното списание Kapital.
Стордален започва работа в магазина за хранителни стоки на баща си, след което на 12-годишна възраст започва сам да продава ягоди на градския площад. На 24 години още преди да завърши колеж вече е мениджър на търговски център в Трондхай, северозапано от Осло. През 1992 г., когато операторът на търговски центрове Steen & Stroem ASA изпада във фалит заради финансова криза в страната, Стордален събира инвеститори, за да спаси бизнеса. Като продава отделни магазини и запаси, той успява само за 48 часа да трансформира фирма с годишни загуби за 45 млн. крони в печелившо предприятие.
През 1996 г. е уволнен от поста главен изпълнителен директор на Steen & Stroem заради разногласия с един от най-големите акционери в компанията - милиардера Стийн Ерик Хаген.
Продава акциите си в Steen & Stroem, за да закупи верига от 40 хотела, която нарича Choice Hotels. През първите три години от съществуването ѝ купува по един хотел на всеки две седмици, като с всяка покупка добавя към работната си сила средно по 50 служители.
През 1997 г. Nordic Choice става публично дружество, като Стордален си запазва 40% от капитала, за да финансира разрастването на бизнеса. През 2005 г. решава да изкупи обратно дружеството за 462 млн. крони. Днес той не се нуждае от помощ, за да финансира бизнеса си. "Паричният поток е най-важното нещо", казва бизнесменът.
През следващите 5 години Стордален планира да добави 29 хотела към веригата Nordic Choice. Миналата година се завърна и към бизнеса с търговските центрове, като придоби Sektor Gruppen AS и 14-те мола на фирмата в Норвегия.
Следващата голяма стъпка на Стордален е да превърне цялата си империя в екологично чисто предприятие. Похарчил е 20 млн. крони за зелен сертификат за един от най-новите си хотели, а бизнесът му е класиран на трето място по устойчивост в Норвегия.
"Искам да покажа, че е възможно нещата да се правят по различен начин - да си екологично и социално отговорен и да продължаваш да печелиш пари", казва той. "Данъците са цената на цивилизацията, а на една мъртва планета не може да има бизнес".