В CamRock Café and Sport в Кембридж, Уисконсин, клиентите могат да наемат маунтин байк, да настроят спирачките си или пък да си напазаруват аксесоари за колоездене. Или просто да похапнат палачинки и да присъстват на някое културно събитие, пише MarketWatch.
Преди кафенето да отвори врати миналата година запалените колоездачи Марк и Вики Сюъл обикновено ходели до столицата на щата, за да се забавляват. Сега 55-годишният Марк и съпругата му всяка седмица посещават CamRock за упражнения по йога, фитнес или пък просто за да изпият по чаша вино, докато служителите поправят велосипедите им. Освен това харесват и концертите в заведението и дори са прекарали там Нова година.
Подобни метаморфози на магазините за колелета се случват из цялата територия на САЩ. Според изследване на Националната асоциация на търговците на велосипеди от 2013 г. от общо 4000 магазина 12% работят и като кафенета, 11% предлагат уроци по спининг, а близо 5% сервират бира. Около 1% предлагат масажи, йога или действат като ресторанти.
Анализаторът Джей Таунли твърди, че тези хибридни заведения почти не са съществували преди пет години. В момента в САЩ има около 100 подобни места, като до 2018 г. броят им вероятно ще нарасне петкратно. Скоро те може да са повече от обкновените магазини, които са 3700 на брой.
За някои магазини диверсификацията е стратегия за оцеляване. Все повече американци карат велосипеди - само в Ню Йорк броят им се е увеличил повече от два пъти от 2005 г. насам, като в момента той е най-малко 500 000 души. В същото време все по-малко от тях си купуват нови велосипеди. Продажбите са паднали с 5% през първата половина на 2013 г., а приходите са намалели с 88 млн. долара спрямо първите шест месеца на миналата година. За последните 10 години броят на магазините за велосипеди е намалял с близо 1/5. В момента пазарът на стойност 6 млрд. долара се опитва да привлече нови клиенти, особено жени и семейства, като предлага екстри - от поетични вечери до сватби.
Докато много от новата вълна магазини наемат отделен персонал за услугите, свързани с предлагане на храна и забавление, в някои служителите изпълняват няколко функции едновременно. В One on One Bicycle Studio в Минеаполис един от барманите може да смени спукана гума за три минути. В Red Lantern Bicycles в Бруклин пък негови колеги поправят велосипеди, докато не са заети с приготвянето на напитки за сутрешните клиенти. Един от механиците на CamRock се справя доста добре и в кухнята и често помага в натоварените часове.
Дори и при всички тези странични дейности обаче собствениците на магазини за велосипеди настояват, че ремонтите все още са в основата на бизнеса им - както и най-големият им източник на доходи. По данни на американското Бюро за трудова статистика майсторите на велосипеди са сред 30-те най-бързо развиващи се професии, като се очаква броят им да се увеличи с 38% до 2020 г.