Въпреки че сега има доста отстъпки, клиентите държат основно на едно нещо – на лукс и дискретност, когато става въпрос за закупуване. "Видните купувачи могат да се разпознаят на панаира, но те никога не казват кога ще се появяват или какво искат да разгледат“, казва Ник Джефри, експерт и автор на книга.
"Роман Абрамович е човек, който лесно може да бъде пропуснат - в шорти и джапанки от Hermès. Някои клиенти са буквално засенчени от брокерите, които от своя страна ги държат далече от други брокери.
В Монако ще бъдат стартирани и няколко нови проекти в областта на околната среда. Екосъзнанието се разпространява дори в една индустрия, заради която се изсичат редки гори и която консумира големи количества гориво.
„Човек може да обсъжда какво количество зеленина отпада", казва Майк Рийвс от компанията за обзавеждане на яхти Claydon Reeves. "Става дума за иновативен дизайн при корабните корпуси, задвижващи системи с дизел и електричество и използването на устойчиви материали. Но такъв човек трябва да е собственик мечтател и визионер, готов да се откаже от тиковите палуби".
Фондацията на принца на Монако Албер II се обявява със своя Wood Forever Pact за това, в лодките да се използва само дървен материал от устойчиви горски стопанства, за да се предотврати обезлесяването. Организацията Blue Marine Foundation пък представлява виртуален яхт клуб, с който собственици на лодки подпомагат с дарения защитени територии по целия свят. На 19-и септември принц Албер ще открие официално клуба на яхтата Better Place. Членовете ще получат проектиран от Ралф Лорън флаг, под който ще могат да плават яхтите им.
Зад фондацията стоят предприемачи като швейцарският милиардер Ернесто Бартарели и британският магнат Джералд Ронсън. "Смятаме това за най-важния яхтен клуб в света", казва основателят Крис Горъл Барнс. „Разграбените океани са най-големият проблем в света, който е решим. Знаем какво трябва да направим, и имаме още 30 години време".
Джонатан Бекет от Burgess Yacht обаче казва, че индустрията все още има да извърви дълъг път. "Много от собствениците вярват, че са загрижени за околната среда. Но те летят в частни самолети по целия свят. Те използват екологично чисти горива, но не искат да се лишат от своите тикови палуби“, казва той.
Но сегашният икономически климат може да ускори прехода към устойчиви продукти. Търсенето преди шоуто показва, че тази година хит ще са малки лодки и яхти. "За платноходките предстоят добри времена ", казва яхтеният дизайнер Жан-Жак Кост. Той очаква все повече клиенти да преминат към тези икономични откъм гориво плаващи постаменти. "Вятърът в крайна сметка е безплатен".
Лука Басани, основател на яхтения строител Wally, обяснява, че една от трите иновационни лодки ще бъде Better Place. Това е първата ветроходна лодка със зелен сертификат на италианската компания за класификация на корабите Rina, която ще разполага с дизелово-електрически двигател и малка гумена лодка, изработена от въглеродни влакна. "Тази година хората ще търсят не толкова бързи лодки, колкото такива, които осигуряват комфорт и устойчивост, но с по-малко замърсяване и шум", казва той.
Поради тази причина и при проектирането традиционните форми са станали отново популярни. „Ние преоткрихме някои традиции на яхтения дизайн", каза Майк Рийвс за своята лодка Exo. Нейната външна обвивка е облицована със стъкло, което е осветено през нощта и така предлага на пътниците прекрасни гледки в океана. Но по отношение на лукса няма липси. В тримарана на UltraLuxum още във фабричната версия налице е и спортен автомобил на палубата.
Особено търсени в момента са лодки от категорията 35-45 метра. Защото лодки с този размер са по-рентабилни при движение. Ловците на изгодни сделки могат да очакват отстъпки за по-големи лодки. „Ако през 2005 г. е била завършена дадена 60-метрова лодка, тя дори не е стигнала до пазара. Търсенето бе много по-високо от предлагането", каза Рори Трахеър. „Сега обаче има по-скоро повече продавачи".
Въпреки това настроението в индустрията остава предпазливо оптимистично. "Всички се надяват на големия бум", каза Майк Рийвс. „Може би скоро ще има повратна точка".