„Може да се каже много за един човек от това как изглежда кухнята му“, казва Джони Грей, интериорен дизайнер и специалист в направата на „щастливи кухни“, пред Wall Street Journal. Това е философия на дизайна, която се фокусира върху емоционалното, физическо и психологическо благосъстояние на хората, които ще ползват помещението.
„Кухнята отдавна вече не е място само за готвене. Често единственото време, в което двойките са заедно будни, е именно докато са в кухнята“, казва британският архитект. Сред именитите му клиенти са съоснователят на Apple Стив Джобс, британският певец Стинг и издателят милионер Феликс Денис.
Джони Грей има необичаен подход при изпълняване на поръчките си. Той и екипът му прекарват до 80 часа с клиента, за да разберат какво точно го кара да се отпусне.
Често излизат на вечеря или дори му отиват на гости. Целта? Да създадат интериор, който най-добре да пасне на човека. За това се използват принципите на неврологията – науката, която изучава нервната система на човека, а приложението й тук има за цел да установи какви са емоционалните потребности и скрити желания, като едновременно с това се построи достатъчно практична кухня.
„Дизайнерите на Джони са напълно уникални и имат огромно отношение към естетиката“, казва Рон Бейкър, чиято кухня е била проектирана преди 10 години.
„Когато вляза вътре, се чувствам спокоен, дори ми е трудно да изляза.“ Директорът на британското смесено дружество Arkbe бил толкова приятно изненадан от крйния резултат на кухнята си, че поръчал на екипа на дизайнера да реновира целия му офис.
В днешно време начинът на работа и философията на Джони Грей може и да звучи малко странно. Според него обаче онова, което ни заобикаля в дома ни, е от особено значение за психиката и здравето ни.
Джон Цийзър от Salk Institute, който се занимава с изучаване на неврология и е базиран в Сан Диего, прави изследвания за това дали и как пространството може да повлияе на нашето поведение. Той използва всичко от хормонални изследвания, сканиране на мозъка и психологически експерименти, за да получи резултати.
„Кухнята е място, заредено с емоционален заряд, който влияе върху поведението на хората“, казва той. „Неврологията може да ни помогне да разберем както стои зад влиянието на дадена повърхност на вещ в кухнята.“
За да оправдае идеята за нарастващото влияние на неврологията, той се позовава на нововъзникналия „индекс на щастието“, който се използва в политиката, образованието и на работното място. „Академици и политици едновременно осъзнават ролята и влиянието на щастието в ежедневието ни“, казва Джон Цийзъл.
„Онова, което ни заобикаля, неизбежно влияе на нашето благосъстояние, а кухнята, където голяма част от нас прекарват най-много време, трябва да ни доставя тези усещания за комфорт и социализация.“
Добра отправна точка според Джони Грей за създаването на една щастлива кухня е установяването на „щастливото местенце“. Това е онази точка, от която човек има поглед върху масата и достъп до печката, докато приготвя храната си.
Цената на кухня, проектирана и изработена от дизайнера, е между 60 и 250 хил. паунда в зависимост от материалите и времето, отделено за направата й.