„В тези трудни икономически времена някои галерии (за съвременно изкуство) продават много, други не чак толкова.“
Ако това твърдение може да изглежда и като описващо сравнително добро състояние на пазара на изкуство, то да погледнем какви са били оценките за ситуацията преди кризата: „Почти всяка галерия има солидни продажби“.
И двете мнения са на Питър Ветш, един от двамата нови директори на провеждания в момента в Берлин годишен форум, посветен на съвременното изкуство.
Пазар на купувача
В момента купувачите взимат решенията бавно – могат да изчакат с покупката една-две години, казва Ветш, цитиран от Bloomberg.
И има защо да чакат – цените сега са с до 50% по-ниски спрямо нивата отпреди фалита на Lehman Brothers, сочи проучване сред американски и европейски търговци и колекционери.
За свиване на интереса към подобни сделки говорят и отменяните оферти от страна на аукционните къщи, на които все по-често се налага да преразглеждат исканата начална цена за дадено произведение на изкуството.
Конкретно за пазара в Берлин не се чуват чак толкова лоши данни като за тези в Лондон и Ню Йорк, тъй като германският град не е голям финансов център и намалените банкерски бонуси не оказват пряко влияние. Както и навсякъде другаде обаче, кризата се усеща и тук.
В Германия са настроени и по-оптимистично относно бъдещото възстановяване на пазара – „има големи шансове такова да има скоро, защото интересът на колекционерите все още е тук. Въпрос на време е“.