Книгите за самопомощ стават все по-голям хит на пазара и особено сред жените. Някои от тях са доста необичайни и предоставят нетрадиционни съвети, разказват смешни истории и случки, които в реалния живот трудно се случват. Но в редките моменти, когато в живота на човек нещата се объркват, той несъзнателно се връща към книги и истории, които преди са го разсмивали.
Заглавията на повечето четива от поредицата за самопомощ са доста красноречиви – „Жените, които обичат силно”, „Мъжете си падат по жени, които сами се ценят”, „Умни жени”, „Глупавият избор”, „Мъжът, които не те харесва, а ти си луд по него”, „Той не си пада по теб” и други.
За изминалата година 13,5 милиона от тези книги са били продадени – брой, който надхвърля продажбите за предходната година с 22%, сочат данни на Nielsen BookScan. 74% от тези книги, свързани със семейството и връзките, са поръчани и купени от жени.
Какво показва това? Че голяма част от самоуверените кариеристки всъщност са отчаяни, изнервени жени, които безнадеждно преследват някого, омъжени са за човек, който ги прави нещастни или току-що са се разделили с такъв? Не съвсем. Би Джи Галахар, автор на книги от този жанр и на изследвания за психиката на половете, казва, че когато жената има проблем, тя обвинява себе си. Когато мъжът се сблъска с трудност, той търси решението в себе си и се счита способен да се справи сам със ситуацията.
Авторите и рекламистите много добре са осъзнали това, ето защо те предлагат заглавия, които дискретно описват чувството за вина, докато предлагат самото решение. Мъжете – напротив, биха дали пари за книга, в която могат да прочетат как да свалят красива жена, вместо как да се отърсят от емоционалната си обвързаност с нея. Те по-скоро спазват правилото „Първо ще я впечатля и спечеля, пък после - каквото стане”.
Част от тези различия в мисленето на двата пола могат да се отдадат на човешката еволюция. Докато древният мъж е бил на открито, ловувайки, жената се е занимавала със социални дейности по оцеляването – ето защо и днес дамите търсят съвети и помощ за социалното си развитие, като например как да различават приятеля от врага, да разбират тийнейджъра у дома, да събират повече информация за съседите. Едва 5% от хората, които посещават семинари на тема връзки и взаимоотношения, са мъже, и то често доведени от приятелките си. За останалите 95% лекторите препоръчват на половинките им подходът на подкупването – прочети тази книга/ела с мен на семинара и ще ти купя...
Всяко правило естествено има своето изключение. Доказателство за това е класиката сред книгите за взаимоотношенията между мъжете и жените – „Мъжете са от Марс, жените от Венера”, публикувана през 1992 година, която е продадена в 30 милиона копия. Авторът Джон Грей признава, че му е отнело доста време да напише книга, която да казва добри неща за мъжете. Мъжете също имат потребност да разбират женската половина от човечеството, ето защо авторът описва двата пола, залагайки на позитивните черти, без да критикува и да сблъсква интереси.