Производителят на млечни продукти Danone отчете най-бързия ръст на приходите си от продажби от седем години, след като потребителите са започнали да ходят по-често на ресторант и са купували повече вода Evian, пише Bloomberg.
Приходите са нараснали със 7,1% през първото тримесечие спрямо същия период година по-рано. Средната прогноза на анализаторите беше за 5,7% ръст.
В седмия месец на управлението си главният изпълнителен директор Антоан дьо Сен-Африк се опитва да засили бизнеса на най-големия производител на йогурт в света точно когато войната в Украйна изостря инфлацията на суровините. Разходите за мляко, опаковки и доставки вероятно ще се увеличат с 15-17% тази година, повториха от компанията.
Световните цени на храните се покачват с най-бързия си темп, докато войната в Украйна задушава доставките на пшеница, засилвайки инфлационния натиск върху потребителите и влошавайки глобалната криза с глада. Индексът на ООН за световните разходи за храна нарасна с 13% през февруари – рекорден ръст.
Danone увеличава цените във всичките си продуктови категории и географски зони, а преговорите в Европа са завършили през първото тримесечие, заяви главният финансов директор Юрген Есер. Компанията е готова да качи цените допълнително, ако е необходимо.
„Увеличенията на цените в Европа застигат рафтовете, докато говорим“, казва Есер. „Трябва да наблюдаваме нещата в движение през годината дали потребителите реагират на скока на цените, или не“.
Деликатна ситуация
Компаниите за храни са в деликатна позиция, защото ако прехвърлят всички допълнителни разходи на потребителите, това би могло да накара хората да се насочат към по-евтини алтернативи. През 2021 г. Danone направи най-голямото си повишение на цените си от повече от седем години.
Бутилираната вода беше най-добре представящата се категория, с 16% ръст на годишна база, след като животът се завърна към нормалното в повечето части на света. Хората се върнаха в офисите и възобновиха пътуванията си и присъствието на социални събития. Това увеличи търсенето на Evian и Volvic.
Въпреки че приходите във всички региони и продуктови категории нараснаха, Danone отчете спад на продажбите на млечни продукти и на базирани на протеини заместители, както и на развиващите се региони, след като компанията спря продажбите на някои продукти в Русия.
Общите обеми на Danone леко намаляват, но се задържат на добри нива в Европа и Северна Америка, казва Есер. Те вече са под натиск на някои развиващи се пазари като Русия и Бразилия, където макроикономическият контекст е малко по-сложен, допълва той.
Въпреки че някои потребители на развиващите се пазари, където инфлацията на храните е по-висока, се насочват към по-евтини продукти, все още е рано да се видят някакви значителни движения другаде, посочва главният финансов директор.
Компанията запази прогнозата си за оперативен марж от 12% за 2022 г. Това обаче означава, че той може да достигне най-ниското ниво от повече от десетилетие. Маржът на Danone за миналата година беше 13,7% и 15,2% през 2019 г.
Фирмата очаква ръст от 3 до 5% на приходите от продажби до 2024 г.