След рекордната година производителят на спортни стоки Puma се стреми да увеличи продажбите и печалбата си и през 2022 г. въпреки световните рискове. „Ще трябва да продължим да работим усилено в тази трудна среда, но аз оставам голям оптимист за бъдещето на нашата индустрия като цяло и на Puma в частност", каза главният изпълнителен директор Бьорн Гулден, цитиран от германския икономически всекидневник Handelsblatt.
През миналата година компанията, листната в DAX, увеличи почти четири пъти печалбата си от 79 до 310 милиона евро. Приходите се увеличиха повече от първоначално очакваното с 32% до 6,8 млрд. евро. Оперативната печалба се подобрява от 209 млн. на 557 млн. евро - също нов рекорд, показват финансовите резултати.
Напоследък обаче растежът се забавя. През четвъртото тримесечие групата все пак успява да увеличи приходите си с 14%. Според новата прогноза през текущата година приходите трябва да се увеличат с поне 10%, коригирани спрямо валутните ефекти. Оперативната печалба се очаква да бъде между 600 и 700 млн. евро.
Номер три в света напоследък се развива по-динамично от основните си конкуренти. Например Adidas наскоро прогнозира увеличение на продажбите със 17-18% за 2021 г.
Повечето доставчици можеха да продадат повече стоки, а ограничаващият фактор е не толкова търсенето, колкото предлагането. Спирането на производството, особено във Виетнам, и проблемите във веригите за доставки струват на Adidas например около 2 млрд. евро от продажбите за последните 15 месеца, показват изчисленията на концерна. Световният пазарен лидер Nike дори трябваше да намали годишната си прогноза заради предизвикателствата.
Рисковете остават високи
Досега Puma се справяше по-добре с предизвикателствата. „Работим в тясно сътрудничество с нашите доставчици и партньори на едро, за да преодолеем всички краткосрочни проблеми и пречки, без да застрашаваме средносрочната си динамика. Тази стратегия се отплати", казва Гулден. Пума
Въпреки това съществуват много рискове за настоящата година. „Когато навлизаме в 2022 г., Covid-19 за съжаление все още влияе на веригата ни за доставки, инфлационният натиск оказва отрицателно въздействие върху разходите и оперативните ни маржове, а геополитическата ситуация остава много напрегната", каза Гулден.
Дългосрочните перспективи в индустрията обаче са добри. По време на пандемията много хора по света са преоткрили спорта. Според проучване на Boston Consulting световната търговия със спортни стоки се очаква да нараства със седем процента годишно и до 2025 г. да достигне 670 млрд. долара. А при електронната търговия експертите очакват двуцифрени темпове на растеж.