Туристите в София са се увеличили с 44% през 2021 г. спрямо предходната пандемична година, съобщават от Столична община. Въпреки положителната тенденция обаче възстановяването на пътуванията все още е далеч от предкризисната 2019 г.
Общината планира да продължи да развива потенциала на София като туристическа дестинация със собствени туристически продукти, включително „Винената карта на София“, която вече е факт. Предстои да бъдат представени и карта „Опознай птиците на София“ и карта на "АРТ изкуствата в София". Целта на новите туристически продукти е да привлекат български и чуждестранни туристи.
Приходите за столичния бюджет от туристическия данък през 2021 г достигат 1,26 млн. лв. спрямо 964 хил. лв. през 2020 г.
По данни на общината туристите пребивават средно два дни в столицата, като ръстът на нощувките е 50%. Приходите, които остават в бранша, са близо 140 млн. лв., според данните от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) на Министерство на туризма.
Най-активните туристи в София са във възрастовата група 30 – 44 г., а мъжете значително преобладават спрямо жените. За втора поредна година, българските туристи са с по-голям относителен дял спрямо чуждестранните (52% срещу 48%), но за сметка на това при показателя реализирани нощувки тенденцията е обратна (45% срещу 55%).
През 2021 г. София се е превърнала в популярна туристическа дестинация в Румъния. Туристите от северната ни съседка са с 90% повече от предходната година. Увеличение е отчетено и при туристите от Германия, Италия, Франция, Турция, Израел, САЩ.
Над 70% от чужденците миналата година са посетили София за първи път, а останалите са идвали повече от два пъти, сочи проучване на Столична община. А 74% от всички анкетирани биха се върнали отново в София.
Те са пристигали най-често със самолет (73%) и автомобил (14%). При местата за настаняване се наблюдава ръст на престоя в хотели (50% през 2021 г. при 36% през 2018 г.) за сметка на настаняванията в апартаменти (26% през 2021 г. при 37% през 2018 г.).