Американската верига кафенета Starbucks ще повиши цените в менюто си през 2022 г. и ще намали някои разходи, за да компенсира растящите средства за труд и стоки. Нарастващият брой случаи на заразени с Covid-19 накара компанията във вторник да понижи оценките си за печалба тази година, съобщава Ройтерс.
Компанията остана под оценките на анализаторите с печалбата и сравнимите продажби за тримесечието, след като бързоразпространяващият се омикрон вариант доведе до отложени отваряния на офисите и нови ограничения в Китай – най-бързо растящия пазар на компанията.
Акциите поевтиняха леко в следпазарната търговия след спад на цената от 16% миналия месец.
Ресторантите плащат повече за всичко – от пилешко месо и олио за готвене до опаковки и транспортни услуги, на фона на рекордна инфлация и прекъсвания заради Covid-19. Много компании, включително Starbucks, увеличиха и заплащането заради недостига на работна ръка.
Допълнителни разходи изяждат от маржовете. Печалбата на McDonald's също се оказа под оценките, когато представи отчета си за четвъртото тримесечие в четвъртък.
Starbucks отчете печалба от 72 цента на акция, докато прогнозите на Wall Street бяха за 80 цента. Компанията ревизира очакванията си за ръста на коригираната печалба на акция за 2022 г. до 8-10% от поне 10% по-рано.
Базираната в Сиатъл верига – чиито служители в над 50 от кафенетата ѝ в САЩ искат да създадат профсъюз – е платила и повече за обучение на новите служители, както и за да ги изолира от излагане на Covid-19.
“Когато вълната с омикрон започна, инфлационните разходи и недостигът на служители се засилиха, доста над нашите очаквания“, заяви главният изпълнителен директор Кевин Джонсън в разговор с инвеститорите.
След като повиши цените в менюто си през октомври и януари, веригата планира отново да ги увеличи през 2022 г. и да намали разходи за маркетинг и промоции, каза Джонсън.
Starbucks не конкретизира кои продукти ще са с по-високи цени.
Глобалните сравними продажби са се увеличили с 13% през първото фискално тримесечие до 2 януари на годишна база, заяви Starbucks, докато анализаторите, анкетирани от Refinitiv IBES, очакваха ръст от 13,2%.
Продажбите на кафенетата отворени преди поне година в международното подразделение са намалели с 3%, отразявайки спад от 14% в Китай. Анализаторите очакваха ръст от 0,5% на международния сегмент.
Няколко китайски градове затвориха местата за седене и ограничиха движението заради Covid-19 преди Зимните олимпийски игри, което удари приходите на веригата. Брандът е под обстрел в страната и заради доклад, според който две от кафенетата ѝ са използвали съставки с изтекъл срок на годност.
Сравнимите продажби в САЩ са скочили с 18%, възползвайки се от нови студени напитки, по-високи цени и повече членовете на програмата с награди.
Общите нетни приходи са нараснали с 19% до 8,1 млрд. долара. Очакванията на анализаторите бяха за 7,95 млрд. долара.