Много неща се промениха на пазара на вино през последните 30 години - бизнесът много се раздроби, но така или иначе първите десет компании държат 65% от пазара. Това каза пред Bloomberg TV Bulgaria Евгени Харамлийски, изпълнителен директор на "Домейн Бойар".
По думите му винарските изби в България вече са 370, а конкуренцията расте.
През последните десет години потребителите в България направиха огромен скок в своите познанията за виното, станаха изключително придирчиви, посочи още той. Това оказа положително влияние върху избите, които също се стремят да правят все по-добри и по-добри вина, каза гостът.
"В България вече свободно се предлагат вина от цял свят и ако преди години това бяха вина преди всичко от високия сегмент, сега вече се предлагат и вина от ниския ценови сегмент - чужди, нелоши вина. Въпреки всичко, делът на вносните вина е едва около 15-16%. Все още българското вино е на почит - особено червеното българско вино. От вносните се предпочитат предимно белите вина и розетата",обясни Харамлийски.
По думите на госта е трудно да се каже какъв е обемът на винения пазар в България. "По наши оценки над 50% от пазара е в т. нар. сив сектор. Гроздето се преработва от нелицензирани производители, като не говорим за домашно производство от примерно 200 литра вино, а за 2-3-4 тона вино, които след това се продават. Те по никакъв начин не могат да бъдат засечени от статистиката. Иначе, официалното производство на вино в България е около 110 млн. литра, от които 30 млн. отиват за износ и 80 млн. остават на вътрешния пазар. Средната цена е не по-висока от 4 лв. на литър, което прави обем от 320 млн. лв., но пазарът вероятно е поне два пъти по-голям", каза експертът.
Целия разговор може да видите на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.