Денят на самотните сърца на китайския гигант в електронната търговия Alibaba е известен като най-голямото онлайн събитие за пазаруване в света. Тази година обаче тонът бе доста по-умерен, след като Пекин предприе мерки срещу редица бизнеси, а икономическият растеж се забавя, пише BBC.
Продажбите от 11-дневното събитие са се увеличили с най-бавния си темп от началото му през 2009 г. - с 8,5% спрямо миналата година.
Разходите на потребителите обаче все пак удрят нов рекорд от 540,3 млрд. юана (84,5 млрд. долара).
Тази година е първата, в която продажбите от Деня на самотните сърца на Alibaba не успява да донесе двуцифрен растеж на годишна база.
„Вероятно [резултатите] не са толкова страхотни, ако вземете предвид очакванията пазарът да се разрасне с почти 12%“, казва Руи Ма от сайта Tech Buzz China за ВВС.
„Те вече се възползваха от този празник в максимална степен. Това вече е голяма цифра, затова е трудно да се покаже растеж“, добавя той.
Резултатите излизат на фона на бързите действия на китайското правителство през последните месеци, с които то налага нови строги правила върху интернет гигантите в страната.
След години на ограничен контрол от Пекин властите сега налагат регулации, за да гарантират, че технологичната индустрия се конкурира честно и допринася повече за обществото.
Alibaba се оказа в центъра на събитията, плащайки рекордна глоба от 2,8 млрд. долара, след като разследване показа, че се е възползвала от пазарната си позиция години наред. Компанията заяви, че ще промени начина, по който управлява бизнеса.
Едно по-различно събитие
Шен Лу от технологичния сайт Protocol казва за ВВС, че тазгодишният Ден на самотните сърца е имал за цел да подобри имиджа на компанията: „Alibaba се опитва да се представи като технологична компания със социална отговорност“.
„Те показват, че изпълняват регулациите и се вписват в общата политическа атмосфера“, добавя тя.
Този подход донесе по-социален акцент на събитието в сравнение с предишни години чрез екологични продукти и кампании за привличане на средства към добри каузи.
Зрителите на тричасово излъчване на живо например бяха насърчавани да натиснат бутона „Харесвам“ и да помогнат за събирането на пари за резерват за слонове в югоизточен Китай.
Шен казва още, че има сигнали, че потребителите търсят нови начини да пазаруват онлайн: „Минаха 12 години, откакто Alibaba измисли събитието за пазаруване Деня на самотните сърца. Години наред беше сензация, но вече не е толкова вълнуващо за потребителите в Китай“, казва тя.
Един от тези нови походи е пазаруване със стрийминг на живо, което според консултантската компания McKinsey е бъдещето на онлайн пазаруването в Китай.
Миналия месец двама от най-известните онлайн продавачи спечелиха 3 млрд. долара за само 12 часа.
По-бавен растеж
Потребителите може би странят и от ненужни покупки, докато икономическото възстановяване на Китай показва признаци, че губи инерция.
Според официалните данни втората по големина икономика в света се е разраснала с 4,9% от юли до септември на годишна база.
Това е най-бавният темп на разширяване от година и е под очакванията на анализаторите.
То се случва докато недостигът на електроенергия, новите случаи на Covid-19 и опасенията за пазара на труда в страната натежават на икономиката.