Британският гигант в алкохолните напитки Diageo инвестира 75 млн. долара в изграждането на първата си дестилерия за уиски в Китай. Целта на компанията е да разгори обичта към уискито сред повече местни потребители на пазар, който отдавна се доминира от производители на напитката байжиу, например Kweichow Moutai Co., коментира Bloomberg.
Компанията ще започне през следващата година изграждането на завода, разположен върху 66 хил. кв.м в провинция Юнан, и ще цели завършването му през 2023 г., заяви тя във вторник. Дестилерията ще произвежда първото за Diageo китайско сингъл малц уиски, насочено към феновете на т.нар. премиум напитки.
Премиум алкохолът – включително отличената напитка байжиу на Moutai и премиум бирите на Budweiser – значително задминава общите продажби на алкохол в Китай през последните няколко години, дори в моментите, когато пандемията задържа потребителите далеч от ресторанти и барове.
„Китай продължава да бъде привлекателен пазар за нас предвид увеличената консумация, бързо растящата средна каса и все по-високата оценка на уискито“, казва Сам Фишър, президент на Diageo Asia Pacific and Global Travel, за Bloomberg.
Международните търговци на дребно подобряват предложенията си, за да отговорят на търсенето на увеличаващата се средна класа към по-скъпи продукти – от луксозни чанти и козметика до премиум бира и вносни пържоли. Глобалните компании, опериращи в Китай, все повече гледат с очакване към бъдещия растеж в най-големия потребителски пазар в света, след като пандемията помрачи настроението на други места по света.
Фишър заяви, че някои детайли за новото уиски на Diageo – включително цена и дата на представяне – все още не са уточнени, тъй като напитката ще трябва да отлежи поне три години след завършването на дестилерията в Юнан. Въпреки това то ще бъде на цена „доста над“ уискито, произведено от Diageo и китайския производител Jiangsu Yanghe Brewery Joint-Stock Co. през 2019 г., което се продаваше за около 50 долара за бутилка от половин литър.
Амбициите на Diageo в Китай се базират на стабилния ръст на продажбите на уиски в страната през последните пет години. Пазарът на уиски в страната в размер на 1,7 млрд. долара – макар и доста по-малък от категорията местни напитки за 150 млрд. долара, съставена основно от байжиу – отбелязва ръст между 7% и 9% годишно от 2016 до 2019 г. със съвсем лек спад миналата година по време на пандемията, сочат данни на Euromonitor International.
Собственикът на Johnnie Walker и Singleton обаче е изправен пред ключово предизвикателство в Китай: превръщането на уискито в предпочитана опция при групови събирания и подарък при празници, където байджиу отдавна играе ключова роля.
Дестилерията ще бъде въглеродно неутрална и ще рециклира водата, която използва, заяви компанията. Освен това ще има център за посетители за феновете на уискито.
По-рано тази година Diageo откри нов логистичен център в Шънджън и обяви изграждането на базиран в Шанхай център за проучвания и развитие, който според компанията ще засили способността ѝ да разработва премиум продукти специално за китайските вкусове.