Близо 60 години след смъртта си Мерилин Монро продължава да е най-популярният избор за чаши, тениски, бижута и други продукти, използващи името ѝ, дори незаконно, пише Bloomberg.
Authentic Brands Group, която притежава правата върху името на покойната филмова звезда и фразата „Диамантите са най-добрият приятел на всяко момиче“, популяризирана от най-известната ѝ песен, спечели съдебна заповед за замразяване на активи на десетки онлайн магазини, продаващи фалшиви стоки.
Компанията съобщи в съдебни документи, че работи с гиганти в електронната търговия като Amazon.com, Alibaba, EBay, Joom и Wish за закриването на сайтовете, но това не е достатъчно. Съдебните документи дават представа за сложните и често тайни операции за откриване на фалшификатите, тайното завеждане на дела и искането на съдебни заповеди преди магазините да разберат, че са обект на преследване.
„Ако има подозрение, че ответникът оперира в друга страна или вие оперирате извън закона, трябва да сте креативни“, казва Антъни Дрейер, адвокат в областта на търговските марки в компанията Skadden във Вашингтон.
Дрейер, който няма отношение по делото, е специализиран в интелектуална собственост в областта на спорта и развлеченията и представлява Националната хокейна лига по дела за спиране на фалшиви стоки. Конфискуването на незаконни стоки не винаги е възможно и не решава проблема, отбелязва той.
„Искаме да стигнем по-нагоре във веригата и да ги затрудним в правенето на бизнес. Сложността на различните методи за плащане затруднява замразяването на активи и в крайна сметка изземването им“, казва Дрейер.
Делата като по случая с Мерилин Монро стават все по-чести, тъй като потребителите пазаруват онлайн, без да си дават сметка или дори да се интересуват кое е истинско и кое е фалшиво.
„През миналата година, особено с COVID-19 и пазаруването онлайн от повече потребителите, фалшивите стоки станаха наистина умни и се възползват от това“, коментира Тифани Фо, мениджър на отдела за борба с фалшивите стоки в Международната асоциация на търговските марки.
Асоциацията прогнозира, че до следващата година общата прогнозна стойност на фалшивите стоки, включително дигиталното пиратство, ще достигне най-малко 1,9 трлн. долара годишно. Интернет продажбите са особено популярни, защото фалшивите стоки може да имат по-глобален обхват и повече начини за скриване, казва Фо.
Монро беше на 36 години, когато почина на 4 август 1962 г. на върха на славата си благодарение на участието ѝ във филми като „Господата предпочитат блондинки“, „Автобусна спирка“ и „Проклетите седем години“. Актрисата, известна с русата си коса и закръглена фигура, вдъхновява поколения представители на развлекателната индустрия и остава една от най-ценните марки, заемаща 13-о място в класацията на Forbes на „най-високоплатените мъртви звезди“.
Имуществото ѝ, включващо права върху част от интелектуалната собственост, беше разделено, като 25% отидоха за терапевта ѝ, а 75% - за известния преподавател по актьорско майсторство Лий Страсбърг. След смъртта на Страсбърг през 1982 г. правата бяха прехвърлени на третата му съпруга Анна, а Authentic Brands впоследствие стана собственик на този дял. Мащабът на правата върху тази интелектуална собственост е оспорван ожесточено през десетилетията, но собствеността на името на Монро и на заглавието на най-известната ѝ песен недвусмислено е на Authentic Brands.
„Тя има непреходна красота, която дори днес продължава да вълнува. Тя представлява част от историята и културата на тази страна, с която хората се идентифицират“, отбелязва Джей П. Кенеди, доцент и заместник-директор на изследванията в Центъра за борба с фалшивите стоки и защитата на продуктите.
Това прави името и имиджа ѝ доходоносни както за легитимни компании, които имат лиценз за правата от Authentic Brands, така и за такива, които нямат подобен лиценз. А Мерилин Монро не е сама. Почти всички продукти на пазара имат фалшива версия, която се продава евтино, казва Кенеди.
„Един от партньорите ни в центъра се пошегува, че ако сте компания и произвеждате продукт, който няма фалшификати, значи правите наистина скапан продукт“, допълва Кенеди.
Компании, сред които производителят на цигари Philip Morris International, създадоха миналия месец нова група – „Обединени за предпазването на Америка от незаконна търговия“, която да даде нови идеи както за правораздаване, така и за образоване на обществото в САЩ. Конгресът също обмисля закон, който да принуди продавачите да предоставят повече информация, така че потребителите да знаят какво купуват.
Управителите на имуществото на Монро са успели да издействат споразумения с някои сайтове. На 25 юни съдията от Окръжния съд в Атланта Майкъл Браун уважи искането на управителите да издаде заповед за замразяване на активи на другите компании, които не са реагирали на делото.
Authentic Brands, която управлява и имуществата на Елвис Пресли и Мохамед Али и притежава марките Izod, Brooks Brothers и Forever 21, не е отговорила на искането за коментар по спора. Компанията обмисля листване на борсата, съобщиха запознати източници през май.