При много търговци, особено в луксозния сегмент, продажбите през последната година спаднаха драстично. За търговеца на луксозни часовници Chronext, от друга страна, кризата с коронавируса се превърна почти в програма за икономически стимули.
„През последните 24 месеца нараствахме средно с 46 процента годишно“, казва основателят и главен изпълнителен директор на Chronext Филип Ман пред Handelsblatt. През миналата година продажбите са възлезли на 101 млн. евро.
А темпото дори се очаква да се увеличи. „Очакваме възстановяването да ускори растежа ни“, казва Ман. Това трябва да се постигне чрез по-интензивно сътрудничество с големите производители на часовници.
За целта Chronext привлече като консултант Норберт Плат, бивш шеф в Richemont. „Виждам огромен потенциал за компания с такива амбиции“, подчертава Плат, който е придобил и миноритарен дял в Chronext.
Според източници от бранша компанията обмисля IPO през есента на тази година, за да финансира това желание за разширяване. Основателят на Chronext Ман не коментира темата, но и не отрича тази възможност. „Винаги проверяваме всички опции, но нищо не е решено“, обяснява Ман. Измерено по отношение на продажбите, компанията е нараствала средно с 104 процента годишно от създаването си. „Такъв растеж със сигурност изисква и финансиране“, казва той.
Защото основаният през 2013 г. стартъп все още не е печеливш. „Нашата основна цел е да разширим пазарния си дял. Според нас с оглед на големите пазарни възможности твърде ранното ускоряване за постигане на краткосрочната рентабилност не е правилната стъпка“, смята основателят.
Борсовият дебют няма да е през юли
Първоначално IPO на швейцарската фондова борса се обмисляше за юли, но това вече не е реалистичен вариант, казва компанията. Във всеки случай Филип Ман подчертава: „Ние сме много добре финансирани и сме в състояние да стимулираме растежа със средствата, с които разполагаме днес“. Досега стартъпът е набрал собствен и чужд капитал и ниския трицифрен диапазон в милиони евро.
Според източници от бранша оценката при евентуално IPO може да достигне до един милиард евро, тъй като при настоящите темпове на растеж Chronext вероятно ще надхвърли прага на продажбите от 200 милиона евро през следващата година. А подобни компании, като платформата за луксозна мода Farfetch, се търгуват на борсата с оценка пет пъти над оборота си.
Chronext оперира онлайн платформа за търговия с нови и употребявани часовници от марки като Tag Heuer, Rolex, Breitling и Hublot. Тъй като както бижутерите, така и производителите странят от електронната търговия, досега компанията има слаба конкуренция на този пазар. Най-големият конкурент е онлайн пазарът Chrono24, заедно с платформи като jomashop.com и Montredo. Като цяло обаче максимум пет процента от всички луксозни часовници се продават онлайн.
„Индустрията за луксозни часовници отдавна изпитва трудности с онлайн търговията“, казва консултантът Плат, който е бил отговорен за марки часовници като Cartier, IWC, A. Lange & Söhne и Panerai по време на дейността си в Richemont. „Не се доверявахме на мрежата в продължение на дълго време, защото в интернет имаше много съмнителни продавачи“, признава той. Днес, разбира се, клиентите очакват всеки един търговец да продава и онлайн.
Според консултантската компания McKinsey пазарът на часовници ще предлага голям потенциал през следващите години. След двуцифрения спад на продажбите през миналата година експертите очакват ръст до 30 процента до 2025 г. Те виждат особено големи възможности в директните продажби от производителите на клиентите - без посредничеството на търговците на дребно.
Скоро може да има и продажби на бижута
От друга страна, Chronext оперира така наречените салони, т.е. стационарни търговски зали, в седем големи германски града, в централата на компанията в Цуг, в Лондон, Хонконг, а скоро - и в Париж. „Салонът е много елегантна версия на шкафче на Amazon - и дори с лично предаване на часовника“, казва Ман на шега. И много клиенти го използват. Почти всички часовници се продават онлайн, но в зависимост от местоположението, до 40 процента се разменят в салона.
Chronext току-що пусна нови уеб магазини в Италия и Нидерландия. „Като следващ ход искаме да отидем предимно във Франция, Бенелюкс, скандинавските страни и Испания“, казва шефът на компанията. „Искаме да покрием голяма част от ЕС с органичен растеж“.
Търговецът иска да се възползва от останалия свят чрез партньорства с подобни пазари, например в модния сектор. „Това ни помага да развием нови групи клиенти, до които не сме достигнали досега“.
„Пазарът на нови и употребявани часовници все още ни предлага много потенциал, засега не искаме да се разсейваме от него“, казва Ман. McKinsey оценява пазара само за нови часовници на около 50 милиарда щатски долара годишно, 78 процента от този оборот ще бъде направен с луксозни часовници. Освен това ще има продажби за почти 30 милиарда щатски долара и чрез часовници втора употреба.
Но Chronext вече обмисля да разшири гамата си отвъд часовниците. „В дългосрочен план виждаме и много добри възможности за създаване на многокатегорийна платформа за лукс, например да включим в асортимента си и бижута“, казва основателят на Chronext.