Всички се обърнаха към онлайн покупките на цветя - това е нормалната тенденция и затова не беше голяма трудност. Пандемията от Covid-19 по-скоро попречи с доставките и зареждането. За това как се реорганизира цветарският бизнес разказа в "Bloomberg TV Bulgaria Интервю" флористът Любомир Каменов, управител на бутика Top Flowers. По думите му първите месеци след избухването на кризата са били трагични.
"Има много забавяния по границите - доста време пътуват ТИР-овете на вносителите. Като цяло най-големи смущения произтичат от Нидерландия", разкри той.
Любомир Каменов обясни, че стоката от гледна точка на производство намалява, но покупателната способност е все още почти същата както преди.
"Първите месеци на пандемията имаше закъснения с повече от седмица. Сега те са по 2-3 дни, но за съжаление все още стоката понякога умира по пътя", коментира недостатъците при транспортирането на цветя той.
От разговора стана ясно, че почти целият стокооборот на цветя в Европа преминава през Нидерлания.
"Еквадор и Кения произвеждат, като тяхната продукция преминава през стоковата борса в Нидерлания и оттам се преразпределя. Има и българско производство, което е доста свито и ограничено, но въпреки това търпи промяна вследствие на Covid", коментира бизнеса с цветя флористът.
Любомир Каменов съобщи, че в момента се наблюдава повишение на цените на едро с поне 40-50%, но поясни, че магазините се стараят да запазят крайната цена за потребителите въпреки твърде завишената цена на доставката.
"Имаше огромни скокове на цената по време на празниците през март и февруари - особено на 8 март покачването беше 100%", отбеляза той.
По думите на Любомир Каменов проблемът е, че нидерландците намалиха местното си производство, а останалите държави, чиято продукция преминава през страната, също предприеха подобни стъпки заради притеснения от намалената покупателна способност, като целта е да запазят цените. Според него обаче се е случило точно обратното.
Управителят на Top Flowers съобщи, че бизнесът му с цветя ще се разшири в Румъния, където намира добър прием.
"Има бизнес модел в продажбата на цветя в чужбина, който ние доработваме и го правим успешен. Той е свързан с обработката на доставките“, сподели Каменов.
Какви са очакванията за развитие на цветарския бизнес? Кои са най-търсените цветя през зимата? Ще продължават ли клиентите да правят нестандартни поръчки с цветя за подарък?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на рубриката "Bloomberg TV Bulgaria Интервю" може да видите тук.