За феновете на видеоигрите изобретателят на "Супер Марио" Шигеру Миямото е идол. А за Nintendo той е отправна точка за международния успех. Развлекателната компания постави паметници на неговия герой, мустакатия италиански водопроводчик в червени панталони, и създателя му в Осака. Първият увеселителен парк на компанията за видеоигри Super Nintendo World беше открит в рамките на Universal Studios Japan – по-големия тематичен парк на развлекателния концерн.
Разработчикът на играта беше там, скачайки на сцената, маскиран като своето творение. „Доста чаках този момент“, извика Миямото. „Дали с приятели, дали със семейството, всички поколения могат да се забавляват тук и да усетят света на Марио с петте си сетива“, поясни той, цитиран от DPA.
A Миямото наистина чакаше доста. Дългоочакваното нахлуване на Nintendo в увеселителните паркове първоначално трябваше да се осъществи през юли 2020 г. преди Олимпийските игри в Токио. Но подобно на игрите откриването на парка беше отложено от пандемията на коронавируса за нова дата, определена за 4 февруари. И този срок бе отложен, тъй като Япония се бореше с нарастването на случаите на коронавируса.
С наличието на какви ли не новости атракцията, част от съществуващия парк USJ в западния град Осака, се очаква да привлече огромни тълпи.
А зрителите дойдоха и на откриването – на дистанция и с маски. Те се стекоха към високите стени на големия парк Universal Studio, който операторите построиха за 500 млн. евро и чието откриване бе отлагано два пъти поради пандемията.
„Тъй като идва директно от въображението на Шигеру Миямото, този парк наистина внася атмосферата на Super Mario Brothers в реалния свят“, казва пред The New York Times Робърт Сефазон, разработчик на игри със седалище в Япония, който посети парка.
В драматургичен аспект моментът на откриването едва ли би могъл да бъде избран по-добре. Индустрията на видеоигрите е победител в кризата. През 2020 г. сегментът, който включва хардуера за конзолите, игрово съдържание и услуги, е генерирал ръст от 19% до рекордните 53,9 млрд. долара спрямо 45,2 млрд. долара през 2019 г. Ampere Analysis очаква пазарът да достигне 58,6 млрд. долара през 2021 г. Nintendo също се възползва много от факта, че блокиранията по света задържат хората между четири стени.
Откриването на парка следва пускането в експлоатация на The Wizarding World of Harry Potter, тематична зона в парковете Universal Studios в Япония, Флорида и Калифорния. Super Nintendo World е сред първите постоянни атракциони в света, базиран на основен франчайз за видеоигри. През следващите години се планира откриване на Super Nintendo World и в Сингапур и САЩ.
Вече е ясно, че създателите на Super Mario ще счупят всички предишни рекорди в рамките на текущата финансова година на Nintendo до март. Подкрепена от предколедния щурм на купувачите за преносимата конзола за игри Switch, компанията увеличи прогнозата си за нетната печалба за текущата финансова 2020 г. до 400 млрд. йени (3,1 милиарда евро) през февруари. Това би било с 43 процента повече от предишния рекорд от 2009 г. и с 55 процента повече от постигнатото през 2019 г. Очаква се продажбите да се увеличат с 23 процента на годишна база до 1,6 трилиона йени (12,3 милиарда евро).
„Не се притеснявам за следващите години“, казва пред германския Handelsblatt експертът по видео игрите от Токио Серкан Тото, обобщавайки ситуацията. Голяма част от анализаторите на акции препоръчват книжата на Nintendo, въпреки че цената на акциите сe увеличи повече от два пъти от началото на коронакризата преди година до 63 360 йени.
Основната причина за рекордния бизнес на Nintendo е конзолата Switch. Нейният предшественик, Wii U, беше провал, който вкара Nintendo от гоненето на рекорди в зоната на загубите. Но със своята хибридна конзола, която едва ли е по-голяма от голям смартфон, Nintendo застигна през 2017 г. цайтгайста (духа на епохата, б. ред.).
От старта на продажбите са продадени около 80 милиона пълни и олекотени версии. При всички производители на конзоли обаче истинските двигатели за печалбата са не устройствата, а игрите. А за тази година Nintendo прогнозира 26,5 млн. продадени конзоли и 205 млн. продадени игри.
От представянето на Wii преди 15 години конзолите на Nintendo са насочени към т. нар. „Casual Gamer“, които обичат да играят, но по-скоро като начин да прекарват свободното си време. Т. нар. хардкор геймъри, от друга страна, се оттеглят в технически сложните игрови светове за по-дълги периоди от време.
Със Switch Nintendo се възползва от факта, че и хардкор фракцията използва и мобилната система, за да прекарва време с игрите. Тото обяснява, че това все още е единственият начин да играете популярни игри като Fifa в движение. Освен това устройството може да се продава няколко пъти в рамките на семейството – за бащата, майката и децата.
„Присъствието на Switch в Япония е особено поразително“, съобщава Хидеки Ясуда, анализатор в Ace Research Institute. „Nintendo на практика унищожи Playstation на Sony там“. В момента суперконкурентът на Sony заема около 75% от пазара в страната. Nintendo
Това се дължи на проблемите с доставките на Playstation 5, от една страна, но и на концентрацията на Sony върху САЩ и Европа. Sony продължава да има високи пазарни дялове на тези пазари. Но през февруари Switch превзе класацията на продажбите и в САЩ, съобщава пазарният изследовател NPD.
Друг импулс Nintendo получи от обрата в маркетинговата стратегия, с която иска да се профилира от професионалист във видеоигрите до един вид „Mini Disney“, както го нарича Тото. Първо корпорацията започна да иска от клиентите да си плащат, за да играят онлайн заедно, точно както конкурентите Sony и Microsoft.
На второ място, Nintendo сега осребрява известните си герои, като Pokémon и Super Mario, и то съвсем целенасочено. Това усилие включва не само лицензионни сделки с големи световни марки като Lego или японската модна марка Uniqlo, но и предстоящото откриване на други увеселителни паркове в САЩ и Азия, а през 2022 г. предстои и кино филм за Супер Марио.
Големият въпрос е как Nintendo възнамерява да разшири инерцията си през четвъртата година на Switch. Много експерти очакват пускането на пазара на по-мощен и по-скъп Switch Pro, който ще намали разликата в производителността спрямо PS5. Но Nintendo си направи услуга и с тематичния парк, казва експертът по видеоигрите Тото. „Това може да привлече повече хора към платформата Switch“, сигурен е той.