Пабло Мацини, анализатор на търговията на дребно в рейтинговата агенция Fitch, е убеден, че El Corte Inglés ще излезе навреме с концепцията си. „Испания е един от най-слабо развитите пазари за електронна търговия в Европа, но расте бързо“, казва той. „Ето защо за El Corte Inglés е по-лесно да увеличи пазарния си дял в логистиката там и да консолидира онлайн присъствието си, отколкото за чуждестранните доставчици на родните им пазари“, посочва той.
Според данни на Европейската комисия 63 процента от испанците са пазарували онлайн през последните дванадесет месеца. В Германия този дял е 83 процента, а във Великобритания - 90 процента. „В Германия покупателната способност е по-висока, но германските потребители са по-чувствителни към цените от испанските потребители и имат по-голям избор онлайн. Това затруднява Galeria Karstadt Kaufhof да се конкурира с чисти онлайн доставчици като Amazon“, казва Мацини.
Galeria Karstadt Kaufhof също прокламира от години желанието си да стане т. нар. marketplace. След успешното приключване на производството по несъстоятелност през миналата есен главният изпълнителен директор Мигел Мюленбах описа Galeria като „пазара на бъдещето в града“, който се отнася както за стационарния, така и за цифровия бизнес.
Проблемът е, че от тогава в това направление се случи много малко. Онлайн делът на продажбите наскоро възлизаше на по-малко от пет процента. Компанията все още не е внедрила платформа, на която други търговци на дребно да могат да продават стоките си. А с оглед на блокирането в момента концернът няма пари за инвестиране в цифрови проекти.
А и Galeria обяви няколко пъти, че иска да предостави логистиката си на други компании. Но за разлика от El Corte Inglés германската верига нито може да доставя директно от универсалните магазини, нито може да доставя стоки в същия ден.
Компанията дори намалява логистичния си капацитет. Тя се опита да продаде бизнеса си за трети страни в Кьолн-Порц. Тъй като това не успя, логистичният център с почти 400 служители ще бъде затворен в края на юли.
В Испания, от друга страна, El Corte Inglés се възползва и от силната си марка. Брандът не гарантира непременно ниски цени, а първокласно обслужване. Групата беше първата, която представи концепцията „Всеки, който не е доволен от покупката, може да замени всичко“. Това се отнася дори за вече използвани продукти.
А що се отнася до пазаруването онлайн, такава стратегия е важен критерий от гледна точка на клиента - особено в конкуренцията с Amazon, който е известен със своята лекота на обслужване. „Ако El Corte Inglés реализира добре концепцията си, тя може да се конкурира успешно в електронната търговия в Испания“, казва анализаторът на Fitch Мацини.