Собствениците на култовата марка обувки Dr. Martens възнбамеряват да наберат еквивалента на почти 1,5 милиарда евро в рамките на предстоящото първично публично предлагане (IPO) в Лондон. Компанията, която е известна с характерните си кубинки с гумени подметки и жълти шевове, предлага 350 милиона от съществуващите акции на цена от 330 до 370 пенса всяка (около 3,70 до 4,20 евро), стана ясно от публикуваната в понеделник информация.
Това би увеличило пазарната стойност на Dr. Martens до 4,2 милиарда евро. Основният акционер Permira и други съществуващи акционери вече бяха обявили, че ще продадат свои акции.
Компанията, която продава повече от 11 милиона чифта обувки всяка година в повече от 60 държави, бе закупена през 2013 г. от частната инвестиционна група Permira в сделка за 300 млн. паунда. Съвсем наскоро приходите растяха с 20 до 30 процента годишно. Продажбите през последната фискална година възлизат на 672 милиона британски лири (744 милиона евро), предава Bloomberg.
Сегашните акционери отчитат висок интерес от страна на инвеститорите към инициативата. Според водещ борсов мениджър емисията е напълно записана.
Дебютът на фондовия пазар на Dr. Martens се случва в момент, в който рекорден брой компании се опитват да станат публични. В четвъртък акциите на базирания в Мюнхен онлайн търговец на луксозна мода MyTheresa се повишиха толкова рязко при публичния си дебют на Wall Street, че компанията сега се оценява на повече от три милиарда долара.
Платформата за употребявани автомобили Auto1 е напът да стане публична във Франкфурт. Операторът на сайта "wirkaufendeinauto.de" възнамерява да набере до 1,8 милиарда евро от пазара. Електронният търговец Moonpig също се стреми към Лондонската фондова борса. Полският InPost обяви пък листване на борсата в Амстердам.
Силните пазари на акции правят IPO-то отново привлекателна опция за излизане, а бенчмаркът FTSE 100 отчита най-доброто си начало на годината в историята. Инвеститорите се надпреварват за британски акции, подпомогнати от дългоочакваната сделка за Brexit и оптимизма за глобалния растеж. Dr. Martens е третата компания, която излага планове за листване в Лондон само за последните две седмици.
Откакто плати 380 млн. евро за производителя на обувки през 2014 г., Permira увеличи глобалното присъствие на марката, отваряйки нови магазини и разширявайки офертите за електронната търговия.
Марката бе изкарана на британската улична сцена през 60-те години на миналия век от семейство Григс, което придобива лиценза за емблематичните ботуши с осем отвора за връзки, мислейки, че здравият дизайн ще създаде отлична работна обувка. Вместо това моделът, създаден от лекар от германската армия на име Клаус Мартенс, бе радушно приет от скинари и пънкари, бетонирайки обувката като символ на бунтовническата младежка култура.
Марката има доста интересна история, свързана с футбола, след като през втората половина на миналия век навлиза широко и в английската футболна култура. Обувките са носени предимно от по-крайните феновете, а полицията обръща по-специално внимание на запалянковците с кубинки. Полицаите знаят, че от тях могат да се очакват проблеми. Има документирани случаи, в които органите на реда дори принуждават фенове да свалят обувките си Dr. Martens, ако искат да гледат мача
В средата на 80-те заради популярността на бранда сред най-крайните фенове Футболната лига дори отказва договор за спонсорство от компанията. Но Dr. Martens намира начин как да "влезе" на стадиона, ставайки партньор на лондонския Уест Хем.
Култовите обувки носят името на Клаус Мартенс, военен лекар от Вермахта, който разработва първия модел през 1945 г. „Седмица след края на войната навсякъде плъзнаха мародери. Всички търсеха ценности, бижута и т.н., а аз взех малко кожа, игли и конци. С тях измайсторих обувки с дебела подметка, които си бях представял в съзнанието си", спомня си Мартенс.
Идеята на 25-годишния лекар е да създаде удобни обувки с не толкова твърда подметка, както на армейските ботуши. Клаус си партнира с приятел от университета, доктор Херберт Функ от Люксембург, а през 1947-а двамата откриват обувен цех в близост до Мюнхен. Подметките се изготвят от каучук от бракувани германски самолети, стелките са от пагони, а кожата е взета от униформените панталони на офицерския състав.
Моделът на Мартенс придобива огромна популярност и се ползва дори от много жени, които се занимават с тежък физически труд.
Малко по-късно Мартенс и партньорът му Функ решават, че е време да излязат и на чуждия пазари и в края на 50-те пускат реклама в международни каталози. Карето им в едно от тези списания е забелязано от Бил Григс, наследник на основателите на английската компания за обувки Griggs & Co, създадена в началото на 20-и век. Той се свързва с Мартенс и купува от него лиценза за производството. Англичаните омекотяват подметката и правят няколко ключови промени, като закръглянeто на предната част, въвеждането на емблематичния жълт шев и т.н.
През 1960 г. Григс пуска първия британски модел Dr. Martens, наречен 1460 заради датата на излизането му на пазара (1 април 1960 г.), а вишневочервените кубинки се превръщат в легенда.
Марката нашумява, след като с такива обувки се появява китаристът на британската рок банда The Who Пийт Таунсенд. По-късно наричаните и „Docs" обувки са популярни и сред пънк сцената. Сред настоящите почитатели на марката са актрисата Дрю Баримор и противоречивата поп звезда Майли Сайръс.
Многоцветните обувки на компанията, популярни в последните години, вече са обичайна гледка на училищните площадки. Причина за това е, че почти половината продажби на марката са генерирани сред младежите в САЩ.
Permira, който има богат опит в притежанието на модни брандове, е един от акционерите в модната верига New Look и популярната марка Hugo Boss.