Бичът за традиционните магазини за търговия на дребно в Европа през последните десет години – интернет, сега е това, на което те разчитат, за да оцелеят, пише Bloomberg.
Блокадите затварят магазините, продаващи стоки от неосновна необходимост, включително в Англия и Франция, и търговците на дребно се надпреварват да разширяват услугите си за поръчка онлайн и вземане от магазина и доставките по домовете в опит да предотвратят монополизирането от Amazon.com на най-важния им сезон. Те също така предлагат неща като видео разговори с Дядо Коледа в опит да пресъздадат онлайн част от суетнята около коледното пазаруване.
Същевременно магазините трябва да се подготвят за очаквания край на блокадите. Marks & Spencer Group е сред тези, които планират по-дълго работно време през декември, за да могат да управляват безопасно тълпите във време на социално дистанциране. Но съществува и страх, че магазините може да не отворят отново, както и че дори да го направят, клиентите вече може да са купили подаръците си онлайн. Това ще остави търговците на дребно с непродадени стоки, които ще трябва да предложат с отстъпка през 2021 г.
„Тази година ще бъде много сложна за търговците на дребно. Не знаем със сигурност дали магазините ще отворят отново врати или как ще се държат потребителите“, коментира Питър Уилямс, президент на британската верига магазини за дрехи Superdry.
Още преди задействането на новите ограничения в Англия този месец услугата за доставки на Hermes се очакваше да обработва 3,5 млн. колета всеки ден по време на Черния петък и коледните празници. Това е почти два пъти повече спрямо миналата година. Rival DPDgroup съобщи, че обемите й от колети във Великобритания са скочили средно с над 40% на годишна основа от март насам. И двете компании наемат хиляди служители, за да им помагат с доставките, и инвестират стотици милиони паунда в инфраструктурата си.
„Трябваше да ускорим петгодишния си план и да го осъществим само за пет месеца, така че да сме готови. Сега сме подготвени за обема от колети, който първоначално очаквахме до 2025 г.“, казва Карл Лайън, главен оперативен директор на Hermes. Магазини
Търговците на дребно са добре подготвени да издържат периода на блокада, особено във Великобритания, благодарение на инвестициите си в онлайн логистични мрежи от по-ранния период на пандемията, смята Джесика Мултън, старши партньор в компанията McKinsey & Co.
Логистичните компании и търговци на дребно във Великобритания са наели над три четвърти от близо 3 млн. кв. м складови площи, наети в страната през деветте месеца на 2020 г., сочат данни на компанията Dowley Turner Real Estate. Само Amazon е съставлявала една пета от всички наети складови площи тази година.
Въпреки това настоящото затваряне на магазини в Англия струва на търговците на дребно 2 млрд. паунда (2,6 млрд. долара) загубени приходи от продажби на седмица, сочат данни на Британския консорциум за търговия на дребно. Това означава, че те не могат да оцелеят много дълго, разчитайки само на интернет.
„Ако магазините трябва да останат затворени през декември, това ще е много проблематично“, смята Джъстин Кинг, бивш главен изпълнителен директор на мрежата супермаркети J Sainsbury и настоящ неизпълнителен директор на Marks & Spencer. Магазини
Продължителни блокади ще са особено лоши за по-малки компании с ограничен или нулев дял на онлайн продажбите. В резултат на това във Великобритания нараства недоволството от пропуски в правилата за блокада в страната, които позволяват на супермаркети и магазини за евтини стоки да продължават да продават всякакви стоки наред с хранителните продукти от основна необходимост.
„Всеки, който има пакет с кучешка храна в дъното на магазина си, може да го остави отворен, но ако сте специализиран търговец на дребно, сте напълно блокиран“, казва Джеймс Даунт, управляващ директор на веригата книжарници Waterstones, и допълва, че най-уязвимите търговци на дребно „просто ще фалират“.
Във Франция индустрията с продажби на дрехи вече е загубила една четвърт от приходите си през първите девет месеца на годината. Ако по-малки магазини не могат да отворят отново врати, това може да доведе до фалита на половината от тях, казва Ерик Мерц, президент на Националната федерация на облеклата, независима организация на търговците на дребно на дрехи.
„Ако пропуснем декември, който представлява 20% от приходите в обичайна година, това е катастрофално, това е апокалипсис. Отваряме пазара за Amazon“, коментира той.
Американският уеб гигант се съгласи заедно с други големи компании за търговия на дребно да отложи промоциите за Черния петък във Франция от 27 ноември на 4 декември, вслушвайки се в призиви на по-малки играчи, които искат от властите да отворят отново врати до края на месеца. Всички магазини, продаващи стоки от неосновна необходимост във Франция, са затворени от 30 октомври с цел овладяване на разпространението на вируса.
преди 3 години Тя твойта е опечена, нали?Комунизма и да не дойде никога заплатката ти ще си върви, нищо че е мизерна. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Вече рядко пазарувам с карта, само в брой и само от малки магазини. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години не мога да спя от страх , че ше изгубя коледното пазаруване ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар